Danske forbrugere køber gerne julegaver på nettet, og varerne når frem til tiden. Knap 43 procent af danskerne købte en eller flere julegaver via internettet i 2011 og 96 procent af dem oplevede, at varerne kom frem til den aftalte tid. Det viser en rundspørge, som Gallup har foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
"På nettet kan forbrugerne handle, når det passer dem, og det er nemt at finde præcis den vare, der står på ønskelisten. Men her op mod jul er det en god idé, at forbrugerne er ekstra opmærksomme og sikrer sig, at gaven kan nå frem i tide, og at den kan byttes", siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Kristensen.
Danske netbutikke garanterer fortrydelsesret
Danske webbutikker var de mest populære hos gavekøberne sidste jul. Omkring ni ud af ti af de nethandlende har købt julegaver via danske hjemmesider. Knap en tredjedel har benyttet udenlandske webbutikker.
"Når forbrugerne handler over nettet, er de sikret fortrydelsesret. Det er de ikke i den fysiske handel. Hvis forbrugerne handler i en dansk netbutik, gælder fortrydelsesretten i 14 dage. I EU er forbrugerne sikret minimum syv arbejdsdages fortrydelsesret, men det nøjagtige tal kan variere fra land til land, siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Kristensen.
Fem gode råd til julegavekøb på nettet:
• Tjek, hvem du handler med. Er der fx en fysisk adresse?
• Undersøg, om du kan få forlænget fortrydelsesretten, hvis det kniber med tiden.
• Tjek leveringstiden – kan gaven nå frem?
• Tjek hvor nemt eller svært det er at bytte gaven.
• Betal med betalingskort. Tjek at betalingen er krypteret.