Kategori: Arkiv

Nye regler gør det nemmere at samligne lån

Nye regler gør det nemmere at sammenligne lån 

Den 1. maj træder et nyt regelsæt i kraft, som gør det nemmere for forbrugerne at sammenligne priserne på forskellige lån. Med de nye regler bliver alle låneudbydere forpligtet til at give de samme oplysninger ...

Den 1. maj træder et nyt regelsæt i kraft, som gør det nemmere for forbrugerne at sammenligne priserne på forskellige lån. Med de nye regler bliver alle låneudbydere forpligtet til at give de samme oplysninger. Forbrugerombudsmanden vil følge op på, om låneudbyderne overholder de nye regler.

Den 1. maj træder et nyt regelsæt i kraft, som gør det nemmere for forbrugerne at sammenligne priserne på forskellige lån. Med de nye regler bliver alle låneudbydere forpligtet til at give de samme oplysninger. Forbrugerombudsmanden vil følge op på, om låneudbyderne overholder de nye regler.

”Det er en stor gevinst for forbrugerne, at de nu nemmere kan sammenligne lån, uanset om det er i banken, på nettet, via sms eller i butikken, at de får dem tilbudt,” siger Louise Holck, direktør i Forbrugerstyrelsen

Skiltningsbekendtgørelsen, som de nye regler er beskrevet i, betyder, at låneudbyderne uden for pengeinstitutterne nu skal afgive de samme oplysninger som banker og sparekasser på næsten alle områder. Dermed kan forbrugerne nemmere sammenligne lånene på tværs af de forskellige markeder for lån og dermed søge det billigste lån til netop deres behov.

Større kendskab til ÅOP hos forbrugerne
Forbrugerstyrelsen har igennem længere tid haft fokus på markedet for forbrugslån. I løbet af 2006 optog danskerne forbrugslån uden for banker og sparekasser for mere end 8 mia. kr. Det er en stigning på mere end 20 % i forhold til året før. Mange forbrugere er ikke klar over, hvor dyre deres lån egentlig er, og de kender ikke til begrebet ÅOP (Årlige Omkostninger i Procent) - som er den samlede pris for lån inklusive renter, gebyrer, stiftelsesomkostninger mv. Derfor gennemførte Forbrugerstyrelsen sidste år i samarbejde med Finanstilsynet og en lang række eksterne partnere en kampagne for at hæve kendskabet til ÅOP.

”Vi har konstateret, at kampagnen har gjort flere forbrugere bevidste om ÅOP. Det synes jeg er meget glædeligt. Samtidig betyder de nye regler for oplysninger, at det bliver nemmere for den enkelte at finde frem til det billigste lån,” siger Louise Holck.
 

PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
Shopping
^