Cyklistforbundet: Cykelpolitik er klimapolitik
Ifølge Cyklistforbundet, så er det oplagt at have fokus på at fremme cykling, når det kommer til at finde løsninger på alvorlige og presserende samfundsudfordringer som livsstilssygdomme, trængsel i byerne og forurening.
"De samfundsmæssige argumenter for at skabe de rammer, der får flere til at cykle mere i hverdagen, er for længst på plads" siger Klaus Bondam, som håber, at cykelpolitikken nu endelig kan løftes fra at være ren transportpolitik til også at være sundhedspolitik, klimapolitik, bypolitik samt børne- og ungdomspolitik. I den forbindelse fremlægger Cyklistforbundet fire forslag til politikerne:
- Indføre en øget national cykelpulje i den kommende trafikale investeringsplan
- Give tilskud til køb af el-cykler: Med el-cyklens større radius er det helt nye muligheder for at flytte bilister til cyklen
- Indføre skattefordel for cykelpendlere: Det bæredygtige og sunde transportvalg kan belønnes
- Indføre flere 30 km/t-zoner i områder med mange gående og cyklister: Kommunerne skal langt nemmere end i dag kunne indføre 30 km/t-zoner på enkeltstrækninger i byområder og landsbyer, hvor der færdes mange bløde trafikanter fx ved skoler