Der gælder de samme regler for udsalgsvarer som for andre varer.
Butikker, der normalt giver fortrydelsesret, kan dog gøre opmærksom på, at fortrydelsesretten ikke gælder for udsalgsvarer. Det skal ske på samme måde, som de normalt oplyser om fortrydelsesretten, fx ved skiltning og på kvitteringen.
Har du købt en udsalgsvare, kan du stille samme krav til den som til varer, der ikke er nedsat. Købelovens regler gælder fuldt ud for udsalgsvarer. Det samme gælder for kollektionsprøver og varer købt på "lagersalg".
Hvis du har købt en vare med forkert førpris
Hvis du allerede er blevet snydt af forkerte førpriser, har du følgende valgmuligheder:
Du kan hæve købet og få det beløb tilbage, som du har betalt for varen. Det giver mulighed for at købe varen et andet sted - og måske dér få den reelle besparelse. Du kan kræve et passende nedslag i prisen.
Med nedslagsberegneren kan du regne ud, hvor stort et nedslag i prisen du har krav på.
Vil du klage over at en vare er solgt til dig med en forkert førpris, skal du først gå til butikken. Hvis de afviser dig, kan du klage til Forbrugerklagenævnet .
Forbrugerombudsmanden overvåger priser
Urigtige og vildledende førpriser er en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod vildledning og kan straffes med bøde.
Forbrugerombudsmanden modtager ofte forbrugerklager over vildledende prismarkedsføring. Blandt andet ved det årlige januarudsalg har det vist sig, at butikker og forretningskæder - både ved skiltning og i udsalgsaviser - giver urigtige oplysninger om før- og nupriser og dermed vildleder forbrugerne om de besparelser, de opnår.
Reglerne er klare. Forbrugerombudsmanden har som hjælp til de erhvervsdrivende udarbejdet en vejledning om prismarkedsføring der klart beskriver hvad man må og ikke må ved udsalg. Ved udsalg er det prisen i butikken umiddelbart før udsalget, der må bruges som sammenligningsgrundlag. Udsalgsvarer skal have kostet en højere pris tidligere og gennem en længere periode.
Forbrugerombudsmanden har siden oktober 2004 nøje fulgt prisudviklingen og prismarkedsføringen hos en række erhvervsdrivende for at afdække problemets nærmere omfang. Hvis undersøgelsen viser, at forbrugerne fortsat bliver vildledt og markedsføringsloven tilsidesat, må de erhvervsdrivende regne med, at overtrædelsen bliver mødt med de nødvendige konsekvenser.