Rattan sofa
Kurvestol Chic Antique
Hængekøje VENTURE DESIGN
Havebord Kryss
Kategori: Forbrugernyt

Når nye tobaks- og nikotinprodukter får stor opmærksomhed herhjemme, så skyldes det, at forbruget af alternative tobaks- og nikotinprodukter blandt børn og unge, er steget. Børn og unge er nysgerrige og befinder sig et sted i livet, hvor de kæmper med usikkerhed og identitet. De færdes på de sociale medier, hvor de præsenteres for unge, der tilsyneladende har styr på tilværelsen, og som dikterer, hvad der er ’hot or not’.

Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter
Redaktionen

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som ’heated tobacco', 'heat-not-burn' eller 'heatsticks'.

Ifølge tobaksproducenten Philip Morris International, der står bag IQOS, så er konceptet udviklet med henblik på, at få voksne rygere til at droppe cigaretterne. Da man, med en IQOS, indhalerer damp fra tobak, modsat cigaretter, hvor man indhalerer tobaksrøg, så kan IQOS, ifølge producenten selv, markedsføres som et mindre sundhedsskadeligt tobaks- og nikotinprodukt.

Hos Kræftens Bekæmpelse er man imidlertid ikke i besiddelse af videnskabelige studier, der bekræfter påstanden om, at produktet er mindre sundhedsskadeligt.

”IQOS -produktet fra Philip Morris afgiver færre kræftfremkaldende stoffer end cigaretter, men det betyder ikke nødvendigvis, at det er mindre sundhedsskadeligt end cigaretter,” siger Niels Them Kjær, projektchef for tobaksforebyggelse hos Kræftens Bekæmpelse. ”Vi har stadig ikke set videnskabelige studier, der bekræfter, at kunderne bliver mindre syge.”

I en mail henviser Christopher Arzrouni, External Affairs Manager hos Philip Morris, til, at de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, skal have vurderet IQOS til at være mindre sundhedsfarlig end cigaretter. Men ifølge en peer-reviewed artikel, bragt i British Medical Journal (BMJ), så afgjorde FDA i juli 2020, at selvom IQOS-produktet indeholder mindre tobak og dermed potentielt færre skadelige stoffer, så må Philip Morris ikke markedsføre IQOS som et produkt, der garanterer rygere, at de, ved at skifte smøgerne ud med IQOS, har mindre risiko for tobaksrelateret sygdom.

Nye skadelige tobaks- og nikotinprodukter appellerer til unge

Når nye tobaks- og nikotinprodukter får stor opmærksomhed herhjemme, så skyldes det, at forbruget af alternative tobaks- og nikotinprodukter blandt børn og unge, er steget. Børn og unge er nysgerrige og befinder sig et sted i livet, hvor de kæmper med usikkerhed og identitet. De færdes på de sociale medier, hvor de præsenteres for unge, der tilsyneladende har styr på tilværelsen, og som dikterer, hvad der er ’hot or not’.

På det sociale medie, Instagram, har #iqos 55.000 følgere, og #iqos_friends 45.000 følgere. Her tilføjer unge, smukke trendsættere billeder, hvor de poserer med en IQOS i munden. Så selvom de to hashtags ikke er oprettet af Philip Morris, og selvom producenten mener, at have designet og markedsført et produkt, der henvender sig til voksne rygere, så bekræfter den overvældende interesse for produktet blandt unge på Instagram, at IQOS anses for at være en cool og trendy accessory.

”Ingen børn og unge skal være afhængige af nikotin,” siger Niels Them Kjær. ”Mens Danmark har arbejdet intenst på at nedbringe antallet af rygere, og iværksat store kampagner for at få børn og unge til at holde sig fra cigaretter, så har nye tobaks- og nikotinprodukter sneget sig ind på markedet.”

Men selvom man hos Kræftens Bekæmpelse bruger mange ressourcer på at holde øje med ulovlig og uetisk markedsføring af tobaks- og nikotinproducenternes, så får det sjældent konsekvenser for producenterne.

”Det kan det ikke komme bag på nogen, at tobaks- og nikotinproducenterne først og fremmest har fokus på bundlinjen. Men det er et problem, når deres markedsføring er på kanten af lovgivningen,” forklarer Niels Them Kjær. ”Når produkterne markedsføres i form af fx product placement, eller når kunstplakaten på cafeens væg er en kamufleret reklame for tobaks- og nikotinprodukter, så er vi ude i en gråzone, der er vanskelig at kontrollere.”

Også i udlandet har man udfordringer med tobaks- og nikotinproducenternes markedsføringsmetoder.

”Under et besøg i Berlin var jeg vidne til en happening, hvor Philip Morris præsenterede deres IQOS-produkter. Det lignede mest af alt et realityshow. Her kunne børn og unge stå og se unge, smarte, smukke mennesker med en Philip Morris IQOS i hånden,” siger Niels Them Kjær. ”Min oplevelse var, at produktet i høj grad fangede opmærksomheden hos de omkringstående unge, formentlig fordi det, i mine øjne, ligner et produkt, der bevidst er designet til en ung og købestærk målgruppe.”

Hos Kræftens Bekæmpelse er man opmærksom på denne form for markedsføring. Men selvom der foregår meget skjult og uetisk markedsføring, så er det sjældent, at det har konsekvenser for producenterne.

”Vi ser mange, og ofte meget opfindsomme, former for markedsføring af tobaks- og nikotinprodukter. Men for at disse skal munde ud i straf eller påbud, så skal sagen behandles af Forbrugerombudsmanden, og her er der desværre kun afsat få ressourcer til at behandle sagerne.”

Promovering af tobaks- og nikotinprodukter på de sociale medier

Ligesom på Instagram, så præsenteres unge også på Youtube, for tobaksproducenternes markedsføring af deres produkter. Her kan de unge se, hvordan nye tobaks- og nikotinprodukter fungerer som accessoires blandt kendisser og trendsættere.

Så selvom adgang til tobaksproducentens hjemmeside kræver, at du er over 18 år, så ligger klip, som nedenstående fra fx IQOS promotion event, frit tilgængeligt for unge under 18 år, på Youtube.

 

Kilde: US regulator adds to confusion around heated tobacco products, British Medical Journal (BMJ), 2020

____

Note: 2. juli 2021

I forbindelse med at KvindeGuiden tidligere har bragt beskrivelse af tobaks- og nikotinapperatet IQOS, skriver producenten, Philip Morris International, i en kommentar til KvindeGuiden, at tal fra Vidensråd for Forebyggelse, viser, at ”kun 0,6 pct. af de unge mellem 15-29 bruger opvarmet tobak i Danmark” og ”der er ingen grund til at mistænkeliggøre IQOS, som har bevist, at det er et produkt, der kan få voksne rygere til at droppe cigaretterne.”

Derfor bringer KvindeGuiden, med denne artikel, en uddybende beskrivelse af IQOS sammen med kommentarer fra Philip Morris og Kræftens Bekæmpelses Tobaksforebyggelse.

Forbrugernyt
Earth Hour: Lørdag slukker hele verden lyset i en time

Den årlige begivenhed ’Earth Hour’ sætter, lørdag den 26. marts kl. 20.30 - 21.30, fokus på planetens presserende natur- og klimakrise, når mennesker og byer over hele verden slukker lyset i en time for naturen. Men ifølge WWF Verdensnaturfonden, så er 'Earth Hour' mere end bare en time, hvor vi...

Læs mere
Forbrugernyt
At køre med sne på bilruderne er farligt - og dyrt

Med det ustadige danske vintervejr, ved man aldrig, hvad man har i vente. Her er de vigtigste tips og regler til dig, der kører i vintertrafikken.

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan fjerner du effektivt vejsalt fra sko og støvler

Med det ellers så fine snevejr, følger irritationen over, at vejsalt, sjap og søle sætter sig i fede hvide og temmelig genstridige rander langs sålkanten. Men fortvivl ikke - her får du opskriften på, hvordan du nemt fjerner spor af vejsalt på støvlerne.

Læs mere
Sensommer
Fødevarestyrelsen: Spis ikke hyldebær rå

Opkast, diarré og kvalme. Det er blot nogle af de ubehageligheder man risikerer, hvis man spiser sensommerens saftspændte hyldebær rå. Til gengæld er det lille bær en delikatesse, hvis man tager de nødvendige forholdsregler.

Læs mere
Forbrugernyt
Coronapasset på sundhed.dk er klar til de rejselystne

Sundhed.dk har netop lanceret den nyeste udgave af sine coronapas. De nye coronapas er blandt andet blevet udstyret med en QR-kode, der kan scannes, og dermed kan det let verificeres om coronapassene er ægte. Med de seneste ændringer lever sundhed.dk's coronapas op til EU-kravene, og derfor er det...

Læs mere
Forbrugernyt
Ny undersøgelse: Børn har svært ved at spotte influencer-reklamer på sociale medier

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mange børn ikke kan identificere reklame-indhold fra influencers på sociale medier som YouTube. Det er et problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup.

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan skal tobaksvarer gøres mindre attraktive for unge

Kan en kedelig, mere neutral farve på tobakprodukters emballage betyde, at børn og unge vil holde sig fra tobakken?

Det mener eksperter på baggrund af erfaringer fra andre lande, og derfor er det nu en del af regeringens særlige indsats, der skal nedbringe børn og unges forbrug af tobaks- og...

Læs mere
Forbrugernyt
Undgå dyre ekstraforsikringer på billeje når du rejser på ferien i udlandet

Verden er langsomt ved at åbne op efter snart halvandet år med lukkede grænser, ind- og udrejseforbud, og rigtig mange danskere planlægger at skulle på sommerferie i udlandet i år.

Men måske er det ikke kun passet, der er blevet lidt støvet. For mens de fleste er opmærksomme på, at man skal...

Læs mere
Sommer
Tips: Undgå indbrud mens du holder ferie

Sommerferien er desværre ikke kun lig med lange, lyse nætter og store is, det er også højsæson for indbrud. Politiet har udarbejdet en stribe gode råd, der forebygger indbrud. Her fremhæves nabohjælp, som et af de bedste værn mod indbrud.

Læs mere
Forbrugernyt
Gratis app samler nabolaget og forebygger indbrud

Den gratis app, Nabohjælp, udviklet af Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden, er et effektivt redskab i forebyggelsen af indbrud.

Appens formål er at gøre det nemmere for husejere at skabe et netværk af folk i nabolaget, så man har mulighed for sammen at koordinere en fælles indsats mod indbrud....

Læs mere
Pinterest Facebook Twitter RSS Instagram
Nyhedsbrev
Shopping Nyheder
Få præcis det sommerhus,<BR> du så længe har drømt om

Få præcis det sommerhus,
du så længe har drømt om

Få stilen ind i din bolig

Få stilen ind i din bolig

Safari klapstol til haven

Safari klapstol til haven

Gyngestol fra Sika Design

Gyngestol fra Sika Design

Nye Bøger
Seneste nyt fra medierne ..
08.10.2021

Plejeprodukter: Top 10 spørgsmål om uønsket kemi

Forbrugerrådet Tænk Kemi

Skal man undgå fluor i tandpasta? Er aluminium problematisk i deodoranter? Få svar på de oftest stillede spørgsmål om uønsket kemi i plejeprodukter. Læs mere


02.10.2021

Brystkræft rammer enlige kvinder hårdest

Aarhus Universitet

Enlige kvinder, der får brystkræft, har en højere dødelighed sammenlignet med kvinder i parforhold. Det samme har kvinder med lav indkomst, lav uddannelse eller kvinder uden for arbejdsmarkedet. Det viser et nyt forskningsresultat fra Aarhus Universitet. Læs mere


30.09.2021

Danmark skal have et nationalt net af naturstier

Miljøministerie

Alle danskere skal have glæde af vores fantastiske natur og have rig mulighed for gode oplevelser i naturen. Derfor ønsker regeringen at etablere et nationalt net af stier og ruter i Danmark, som skal være med til at udbrede kendskabet til naturen. Læs mere


29.09.2021

Ny indsats sætter fokus på seksuel chikane

Arbejdstilsynet

Ny indsats sætter fokus på seksuel chikane og andre krænkende handlinger i udvalgte brancher, blandt andet indenfor; universiteter og forskning, film & bøger, presse, politi, beredskab og fængsler ... Læs mere


08.09.2021

Historisk høj tilslutning til influenzavaccination

Apotekerforeningen.dk

Tilslutningen til vaccination mod influenza blandt personer over 65 år ramte et historisk højt niveau i den forgangne sæson. Det skyldes ikke mindst, at cirka 275.000 flere personer over 65 år valgte at lade sig vaccinere i forhold til tidligere Læs mere


06.09.2021

Titaniumdioxid: Populært farvestof i madvarer bør snart være forbudt

Forbrugerrådet Tænk Kemi

Farvestoffet titaniumdioxid kan findes i mad og slik. Men stoffet er ifølge EU ikke sikkert og kan snart være blive forbudt. Flere virksomheder udfaser nu. Læs mere


Arkiv

^