Danske designklassikere
Pyjamas - hvid fra byNORD
Loungestol i flet fra House Doctor
Laforma 3-personers havesofa i massiv teak
Kategori: Forbrugernyt

”Internettet og sociale medier har ført uanede muligheder og forretningseventyr med sig, men det står efterhånden også klart, at der er store udfordringer på området. Jeg synes, det er problematisk, at så mange af vores børn har svært ved at spotte, hvornår det indhold, de ser på sociale medier, er blevet betalt af en virksomhed." siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Ny undersøgelse: Børn har svært ved at spotte influencer-reklamer på sociale medier
Redaktionen

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mange børn ikke kan identificere reklame-indhold fra influencers på sociale medier som YouTube. Det er et problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup.

47 pct. af børnene påvirkes af influencer-reklamer

Sociale medier og internettet spiller i stigende grad en rolle i både børn og voksnes dagligdag, og industrien for influencere og reklamer på sociale medier er også steget støt.
Men en ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen baseret på adfærdsforsøg med 1.500 børn i alderen 6 til 12 viser, at 38 pct. ikke kan identificere video-indhold som reklame, når influencere og kendte profiler bliver betalt for at promovere og anbefale produkter eller brands over for deres følgere på fx YouTube.

Det er særligt de 6-8 årige, der har svært ved at identificere influencer-reklamer. Her forstår hele 47 pct. ikke, at indholdet er en reklame. Undersøgelsen viser også, at børns præferencer i højere grad påvirkes af influencer-reklamer på sociale medier end fra traditionelle reklamespots på fx TV.

Børn ser influencere som deres idoler

Og det er et stort problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup:
”Internettet og sociale medier har ført uanede muligheder og forretningseventyr med sig, men det står efterhånden også klart, at der er store udfordringer på området. Jeg synes, det er problematisk, at så mange af vores børn har svært ved at spotte, hvornår det indhold, de ser på sociale medier, er blevet betalt af en virksomhed. Vi skal huske på, at de sociale medier har fået en afgørende rolle i vores hverdag, og at mange børn ser influencerne som deres idoler. Samtidig kan vi se, at børn er mere tilbøjelig til at købe fx et stykke legetøj efter at have set en reklame på sociale medier, end hvis de havde set reklamen på TV. Så det er et område med udfordringer, som vi i regeringen er meget opmærksomme på, og som kræver løsninger. Vi skal passe bedre på vors børn på sociale medier,” siger han.

All Right: Ny certificeringsordningen til influencere

Tal fra DR’s Medieudviklingen 2020 viser, at flere end 3 ud af 4 børn mellem 4 og 14 år benytter YouTube hver eneste uge, mens hver tredje af de 9-14 årige bruger Facebook og Instagram hver uge.
”Vores sociale liv bliver i højere grad en sammensmeltning af off- og online fællesskaber. Det gælder især børn og unge, hvor nogle faktisk bruger mere tid med influencers på YouTube og Instagram, end de gør med deres forældre. I UNICEF arbejder vi efter FN’s konventionsbestemte børnerettigheder, og de gælder også i den digitale verden. Børn og unge har altså ret til at vide, hvor reklamer og anbefalinger kommer fra. Senest har UNICEF, i dialog med influencer-branchen, derfor udviklet certificeringsordningen All Right. Influencere med certificeringen kan signalere over for deres følgere, at de er All Right og har kendskab til børn og unges rettigheder, også online”, siger Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF Danmark.

Forbrugernyt
Efterlysning: Hjælp ukrainerne med genbrugstøj

Med mere end 30.000 ukrainske flygtninge ankommet til Danmark på kort tid, og formentlig mange flere på vej, melder Røde Kors nu om, at der mangel på tøj i genbrugsbutikkerne.

Læs mere
Forbrugernyt
Bilpleje med omtanke

Miljømæssigt er det ikke ligegyldigt, hvordan du vasker og vedligeholder din bil. Nogle bilplejemidler indeholder, ifølge Miljøstyrelsen, svært nedbrydelige og miljøbelastende stoffer.. Derfor glæder om at være opmærksom, hvis man vælger at vaske og ordne bilen derhjemme, for her ender rester af...

Læs mere
Forbrugernyt
Drop sølvpapiret

Sølvpapir belaster miljøet, og det er derfor en god idé at bruge så lidt som muligt. Samtidig fraråder Forbrugerrådet, at man pakker sure fødevarer, som for eksempel citroner, ind i sølvpapir, da sølvpapir kan afgive aluminium til maden.

Læs mere
Forbrugernyt
Verdensmestre i økologi

Nye, globale økologital viser, at Danmark fortsat har det største øko-forbrug i verden, hvilket udgør lidt over 13% procent af det samlede fødevaresalg. Ved at vælge økologiske fødevarer er man garanteret mad uden rester af pesticider, bedre dyrevelfærd, plads til natur og omtanke for miljøet....

Læs mere
Forbrugernyt
Advokaten: 5 trin til at undgå en arvestrid

En arvesag handler ikke kun om penge og paragraffer. Det handler tit også om følelser, og det kan få gamle familiestridigheder til at blusse op, når arven skal fordeles. Mange søger professionel hjælp hos en konfliktmægler, før fordelingen af indbo, smykker og fotos går galt.

Læs mere
Forbrugernyt
Earth Hour: Lørdag slukker hele verden lyset i en time

Den årlige begivenhed ’Earth Hour’ sætter, lørdag den 26. marts kl. 20.30 - 21.30, fokus på planetens presserende natur- og klimakrise, når mennesker og byer over hele verden slukker lyset i en time for naturen. Men ifølge WWF Verdensnaturfonden, så er 'Earth Hour' mere end bare en time, hvor vi...

Læs mere
Forbrugernyt
At køre med sne på bilruderne er farligt - og dyrt

Med det ustadige danske vintervejr, ved man aldrig, hvad man har i vente. Her er de vigtigste tips og regler til dig, der kører i vintertrafikken.

Læs mere
Forbrugernyt
Coronapasset på sundhed.dk er klar til de rejselystne

Sundhed.dk har netop lanceret den nyeste udgave af sine coronapas. De nye coronapas er blandt andet blevet udstyret med en QR-kode, der kan scannes, og dermed kan det let verificeres om coronapassene er ægte. Med de seneste ændringer lever sundhed.dk's coronapas op til EU-kravene, og derfor er det...

Læs mere
Forbrugernyt
Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som...

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan skal tobaksvarer gøres mindre attraktive for unge

Kan en kedelig, mere neutral farve på tobakprodukters emballage betyde, at børn og unge vil holde sig fra tobakken?

Det mener eksperter på baggrund af erfaringer fra andre lande, og derfor er det nu en del af regeringens særlige indsats, der skal nedbringe børn og unges forbrug af tobaks- og...

Læs mere
Pinterest Facebook Twitter RSS Instagram
Nyhedsbrev
Shopping Nyheder
Dam Troldedreng 16 cm

Dam Troldedreng 16 cm

Eichholtz Cesare bænk

Eichholtz Cesare bænk

WILLOW TREE -OUR GIFT

WILLOW TREE -OUR GIFT

LYKKETROLD - HC ANDERSEN , 9 CM

LYKKETROLD - HC ANDERSEN , 9 CM

Nye Bøger
Shopping
Loppemarkeder 2023
^