Trafikkampagnen ’Nederen Forældre’ fra Rådet for Sikker Trafik og Trygfonden, sætter fokus på børns brug af cykelhjelm. Fordelene ved at bruge cykelhjelm, taler deres eget sprog: Rådet for Sikker Trafik vurderer at omkring 800 hovedskader om året kan undgås, hvis alle cykler med hjelm. Men når børn først har fået en idé om, at det er cool, at køre uden, så er det ikke altid lige nemt, at få hjelmen på igen. For mange forældre kan det blive endnu en kamp i en hverdag, som i forvejen er udfordret af diskussioner omkring sengetider, lektier, huslige opgaver og skærmtid. Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at brugen af cykelhjelm ikke er til diskussion. Pligter i hverdagen og skærmtid kan forhandles, og man kan som forældre indimellem være ’den søde’, der lemper lidt på reglerne, men ikke når det kommer til brug af cykelhjelm. Her må forældre finde sig i, at være ’nederen' forældre og stædigt holde fast i, at ingen cykler uden hjelm.
’Nederen' forældre tager forældrerollen alvorligt
Med kampagnen og den nyoprettede klub Nederen Forældre, er idéen at skabe et udtryk og en bevægelse, som associerer noget positivt ved at være ’nederen' forældre. Det er en hyldest til de forældre, som sætter foden ned og insisterer på, at børnene bruger cykelhjelm, og en opfordring til forældrene om, at føle stolthed over at tage deres forældrerolle alvorligt.
'Nederen er Kærlighed', den nye musikvideo fra Nederen Forældre, kommer endnu tættere på kerneindsigten i kampagnen, som jo er, at det kan være hårdt at være 'nederen', men at man gør det, fordi man elsker børnene. Musikvideoen er igen i år instrueret af Simon Bonde, men hvor sidste års rap var skrevet af Pharfar, er denne års popballade leveret af Søren Rasted.