Kun 30 procent af forbrugerne læser handelsbetingelserne
Når man shopper online og varerne er lagt i den virtuelle indkøbskurv, så sendes man videre til en krypteret side, hvor man udfylder data om sit betalingskort. Inden købet kan afsluttes, bliver man bedt om at krydse af, at man er indforstået med shoppens handelsbetingelser, problemet er bare, at kun 30 procent af forbrugerne, ifølge en undersøgelse, som analyseinstituttet Wilke har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, tjekker, hvad der egentlig står, før de sætter krydset.
Læs handelsbetingelserne og undgå ubehagelige overraskelser
Ved ikke at have læst handlelsbetingelserne, risikerer forbrugerne imidlertid, at gå glip af vigtige informationer, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Det kan fx dreje sig om butikkens informationer om, at der er ekstra lang leveringstid, at der tages forbehold for ting, som for eksempel at varen er udsolgt, eller at man i værste fald kommer til at tegne abonnement på noget, man slet ikke er interesseret i.
"Handelsbetingelserne kan virke uoverskuelige, så det er lettere bare at sætte et kryds, mens vi krydser fingre for, at vi ikke bliver snydt. Men det kan være risikabelt at håbe det bedste, i stedet for at tjekke, hvad vi egentlig siger ja til,” siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels Beier.
Det er lovpligtigt for netbutikkerne at oplyse deres handelsbetingelser og at bede forbrugerne godkende, at de kender til dem, når de køber en vare. Der kan stå mange nyttige oplysninger i handelsbetingelserne for eksem-pel, at butikken forbeholder sig ret til at skifte den vare, du bestilte ud, hvis den ikke er på lager.
”Hvis du ikke tjekker, hvad der står i handelsbetingelserne, så risikerer du for eksempel at få en anden vare, end du regnede med, eller at varen er meget længe undervejs,” siger Niels Beier.
Netbutikkernes handelsbetingelser skal dog være rimelige, siger loven. Så hvis forbrugerne bliver bedt om at skrive under på urimelige vilkår, så gælder det ikke.
De vigtigste punkter, som skal stå i handelsbetingelserne:
- Varen eller tjenesteydelsens vigtigste egenskaber
- Den erhvervsdrivendes identitet og adresseoplysninger
- Pris og oplysning om mulige ekstraudgifter
- Om der er fortrydelsesret
- Vilkår og brug af fortrydelsesretten
- Aftalens varighed