Hvis bare prisen er god nok, så lukker mange danskere øjnene for, at de køber hælervarer, skriver Forsikring & Pension i forbindelse med kampagnen ”Tænk over prisen”. Eksempelvis mener hele 87 procent af danskerne, at det er auktionshusene, der har ansvaret for, at varerne på hylderne ikke er stjålne. Og 59 procent mener, at det er umuligt at finde ud af, hvorvidt den vare, de køber på internettet, er stjålet. Det viser en undersøgelse, som Det kriminalpræventive Råd og Forsikring & Pension har foretaget.
Danskerne glemmer altså, at de selv har et ansvar og lader sig tilsyneladende friste, selvom et tilbud lyder for godt til at være sandt. Det sætter hælerikampagnen "Tænk over prisen" for tiden fokus på. I flere af landets store medier har man afsat spalteplads og sendetid til kampagnen, og flere af de store handelspladser på internettet som Den Blå Avis har også taget godt i mod udspillet, lige som der siden årsskiftet er blevet fulgt op med go-cards, radiospots og bannerannoncer.
Strengere straffe for hæleri
Ved siden af oplysningssporet kører kampagnen også i lovgivningsmæssigt spor. Fra nytår er straffen for hæleri blevet skærpet markant.
Groft uagtsomt hæleri, hvor hr. og fru Danmark lader sig lokke til at købe stjålne varer, kan nu straffes med bøde på op til 10.000 kr., og professionelt hæleri kan straffes med fængsel i op til et år og seks måneder. Nøjagtig den samme strafferamme som indbrudstyvene bliver stillet over for.
I 2009 blev der anmeldt mere end 46.000 indbrud i private hjem til forsikringsselskaberne, der måtte udbetale mere end en milliard kr. i erstatninger. Og på trods af, at indbrud ofte foregår med et videresalg af tyvekosterne for øje, så modtog politiet blot 1.424 anmeldelser om hæleri i samme periode. Håbet er, at endnu flere vil anmelde hælerne, når de støder på dem.
Kampagnen "Tænk over prisen" er lavet i et samarbejde mellem Det Kriminalpræventive Råd, Justitsministeriet, Rigspolitiet og Forsikring & Pension. SLO
Link ...:
28.11.2024
Forbrugernyt 07.11.2024
Forbrugernyt