Op mod en halv million brugte biler skifter årligt ejer i Danmark, men 40 % af handlerne ender med klager fra de utilfredse kunder. Det problem forsøger Forbrugerstyrelsen i samarbejde med autobranchen og FDM nu at rette op på med kampagnen: "Køb og sælg brugt bil – uden problemer".
Familie- og Forbrugerminister Carina Christensen er utilfreds med, at 40 % af alle handler med brugte biler ender med en klage. Derfor søsætter Forbrugerstyrelsen nu en kampagne i samarbejde med autobranchen og FDM, der skal være med til at skabe bedre vilkår for forbrugerne.
”Det er væsentligt, at der kommer fokus på forbrugernes rettigheder, og at bilbranchen får ryddet op. Derfor vil jeg i forlængelse af kampagnen også indkalde branchen til et møde for at sikre, at forbrugernes rettigheder respekteres,” siger Familie- og Forbrugerminister Carina Christensen.
Kampagnen "Køb og sælg brugt bil – uden problemer" retter sig både mod forhandlere og forbrugere og er blevet til på baggrund af en undersøgelse af brugtvognsmarkedet, som blev offentliggjort i Forbrugerredegørelsen 2006.
Undersøgelsen viste, at når danskerne køber bil, er det sjældent en ny bil, de parkerer i indkørslen. 77 % af alle biler, der skifter ejer i Danmark, er brugte biler. I den forbindelse opstår der mange misforståelser mellem brugtvognsforhandlere og købere om forbrugernes rettigheder i forhold til købeloven. Når den nye ejer går tilbage til forretningen med sin klage over den brugte bil, kan parterne derfor ikke nå til enighed. Undersøgelsen viste også, at flertallet af bilkøberne ikke har tilstrækkelig indsigt i, hvad en bil kan og ikke kan, og dermed ofte har uforholdsmæssigt høje forventninger til, hvad det er, man får for pengene. Det skal den nye kampagne rette op.
Kampagnen er rettet direkte til henholdsvis brugtvognsforhandlerne og forbrugerne og består af materialer, gode råd og konkrete redskaber til brug ved selve handlen.
Materialet til brugtvognsforhandlerne skal gøre forhandlerne klart, hvilke rettigheder forbrugerne har. Samtidig fortæller materialet, hvilke ting de skal tjekke bilen for og oplyse forbrugerne om, inden de sælger den. På den måde får forbruger og forhandler på forhånd afstemt forventningerne, så forbrugerne er indforstået med, hvad de får for pengene. Materialet bliver sendt direkte til samtlige landets 8500 brugtvognsforhandlere.
Informationsmaterialet til forbrugerne oplyser om rettigheder ved handel af brugtvogn og giver gode råd om køb af brugt bil. Materialet skal ligge på 44 biblioteker landet over, hvor lokale forbrugerrådgivere også vil stå klar med mere rådgivning.
På Forbrug.dk ligger der desuden et tema om køb og salg af brugte biler, hvor forbrugerne kan finde flere gode råd og mere information. Se: