Det er blevet billigt og nemt at flyve rundt i Europa inden for de sidste år. En flybillet til Berlin, eller London kan sagtens koste det samme som en togbillet til den anden ende af landet, og det har fristet mange europæere til at tage svipture til andre europæiske metropoler. Men med den øgede flytrafik er også fulgt flere klager over forsvundne kufferter, aflyste fly, og forsinkelser.
En ny rapport om flypassagerers rettigheder viser, at de europæiske flypassager har fordoblet antallet af klager på et år. Spanske og irske flyselskaber tegner sig for knap halvdelen af alle de europæiske klager.
Det har også betydning for danske flypassagerer, der gerne køber flyrejser hos selskaber i andre europæiske lande – bare de kan få dem billigt og stadig flyve ud fra Danmark.
”Forbrugerne nyder godt af de billige billetter, som konkurrencen i EU har åbnet op for, og det er meget positivt. Men nogle af især de spanske og irske flyselskaber har problemer med at give forbrugerne den hjælp og de ting, de har krav på, når noget går galt undervejs. Det bør man holde sig for øje, før man takker ja til et slagtilbud.”, siger Peter Fogh Knudsen, der er leder af det europæiske netværk af forbrugercentre Forbruger Europa i Danmark.
Kilde: Forbruger Europa
02.01.2025
Forbrugernyt 28.11.2024
Forbrugernyt