Klag over dyre sms´er

Kategori: Forbrugernyt

Klag over dyre sms´er

Klag over dyre sms´er 

Har ungerne uden at ane uråd bestilt dyre spil via mobiltelefonen, så bør I klage i stedet for blot at punge ud. For selvom regningen er dumpet ind af brevsprækken, kan I meget vel have ret til at fortryde og dermed slippe for at betale ...

Har ungerne uden at ane uråd bestilt dyre spil via mobiltelefonen, så bør I klage i stedet for blot at punge ud. For selvom regningen er dumpet ind af brevsprækken, kan I meget vel have ret til at fortryde og dermed slippe for at betale.

- Når man bestiller noget via sin mobiltelefon, så er der tale om fjernsalg, og så har man 14 dages fortrydelsesret, medmindre man aktivt har givet afkald på den, siger jurist i Forbrugerstyrelsen Tina Morell Nielsen.

Fortrydelsesretten kan i særlige tilfælde være udvidet til hele tre måneder. For eksempel hvis barnet ved hjælp af få tryk på mobiltelefonens taster har modtaget underholdende beskeder uden at være klar over, hvad de koster.

- Hvis man ikke inden købet er blevet gjort opmærksom på prisen for spillet eller ringetonen og på, at man har fortrydelsesret, så kan der i mange tilfælde være tre måneders fortrydelsesret, siger Tina Morell Nielsen.

DR’s forbrugerprogram Kontant fortalte tirsdag om 8-årige Nicklas Jensen, der havde bestilt spil via sin mobiltelefon uden at have forstået, at det koster penge. Hans mor opdagede tilfældigt, at han på få uger havde oparbejdet en telefonregning på 1800 kroner.

Tina Morell Nielsen opfordrer forældre, der ligesom Nicklas Jensens mor bliver overrasket over regningens størrelse, til straks at henvende sig til både teleselskabet og til den udbyder, som har sendt børnene de dyre spil.

- Som forældre kan det være svært at vide, hvem der har leveret spillet. Så snart du modtager telefonregningen, så fortæl teleselskabet, at du fortryder. Samtidig skal du bede om at få oplyst, hvem der har solgt spillet eller ringetonen til dit barn og klag så også til dem, siger Tina Morell Nielsen.

Kan I ikke blive enige, så kan medarbejderne i Teleankenævnet og i Forbrugerstyrelsens hotline give gode råd:

Teleankenævnet har telefontid hverdage kl. 9-12 på tlf: 33 18 69 00

Forbrugerstyrelsens hotline er åben hverdage kl. 9-12 og torsdage desuden kl. 15-19, tlf.: 70 13 13 30
Går situationen helt i hårdknude, er der to klageinstanser:

Hvis udbyderen ikke overholder fortrydelsesretten, eller undlader at oplyse om priser og fortrydelse, så kan det være en sag for Forbrugerklagenævnet.
Hvis I på regningen er blevet faktureret for noget, som aldrig er dukket op, så er det en sag af en type, som Teleankenævnet tager sig af.

Forbrugernyt
Spisesvampe og bærs giftige dobbeltgængere 

I den danske natur gror mange gode spisesvampe, men da flere af dem har giftige dobbeltgængere, er det vigtigt altid at sikre sig, at det er en spisesvamp, du har fundet.

Læs mere
Forbrugernyt
Inflation: 20 tips der får pengene til at række længere  

Nu da priserne på elektricitet er mere end fordoblet, kan inflationen for alvor kan mærkes på pengepungen, og med prisernes fortsatte himmelflugt,så gælder det om at huske alle de gode spareråd. Med tips og kloge bidrag fra læserne, får du her 20 råd, der kan få pengene til at række lidt længere.

Læs mere
Forbrugernyt
Tjek bagagen for væggelus inden hjemrejsen 

Når du pakker kufferten til hjemrejsen, så husk lige at tjekke din bagage for væggelus. De små, blodsugende tæger er nemlig rigtige kedelige at få med hjem, for når de først er flyttet ind, er de nærmest umulige at komme af med. Ifølge Miljøstyrelsen skyldes det blandt andet, at væggelus i stigende…

Læs mere
Forbrugernyt
Erstatning ved mistet bagage 

Sommerferien står for døren, og mange danskere vælger at flyve til udlandet for at holde ferie. Men feriestarten kan blive en blandet fornøjelse, hvis bagagen ikke er kommet med flyet. Luftfartsselskabet er erstatningspligtig, men mange forbrugere finder det besværligt at anmelde den manglende…

Læs mere
Forbrugernyt
Er der virkelig adgang forbudt? 

"Har du mødt et skilt, en bom eller en anden barriere i naturen, som du er i tvivl om er lovlig? Send det til Friluftsrådet og få hjælp til at vurdere sagen." Sådan står der på kampagnesiden gaanyeveje.dk, og den opfordring har hundredvis af danskere fulgt.

Læs mere
Forbrugernyt
Flystrejke: Hvad har jeg ret til? 

Med SAS-piloternes strejke, står rigtig mange danskere tilbage uden transport til sommerens feriedestination, og så melder spørgsmålene sig: 'Kommer jeg afsted med et andet luftfartselskab?', 'Kan jeg udskyde rejsen til strejken er ovre?', 'Kan jeg få refunderet min billet?'

For at komme alle de…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan får du en brandsikker Sankt Hans aften 

Mange danskere ventes at holde Sankt Hans aften i baghaven, hvor man selv tænder op i bål og synger midsommervisen. Her er det vigtigt at tage de rette forholdsregler, så det hyggelige bål ikke udvikler sig til en uønsket brand.

Læs mere
Forbrugernyt
Send ikke dyrene til Bloksbjerg 

Torsdag tændes Sankt Hans bålet, og heksen sendes til Bloksbjerg med Midsommervisen. Desværre fanges mange dyr i bålets flammer, fordi de ser brændebunken som det perfekte skjulested. Bålet bør derfor flyttes og ombygges, inden det tændes.

Læs mere
Forbrugernyt
Test dig selv: Kender du miljømærkerne? 

Miljømærker er en fantastisk hjælp, når der købes ind i hverdagen. Ved at kigge efter dem, finder man hurtigt vej til de produkter, der udmærker sig ved at være fremstillet i overensstemmelse med fastsatte miljøkrav.

Læs mere
Forbrugernyt
20 tips til en mere bæredygtig hverdag 

I en verden med begrænsede ressourcer, er vi nødt til at tænke på, hvordan vores forbrug og livsstil påvirker fremtiden. Vi er forpligtet til at tænke på vores børn og børnebørn, og sørge for at de i fremtiden vil have samme niveau af ressourcer og muligheder til rådighed, som vi har haft. Derfor…

Læs mere
Pinterest Facebook Twitter RSS Instagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
^