Danske forbrugere har gode forbrugerrettigheder, men de har svært ved at regne ud, hvornår og hvordan, de kan kræve deres ret. Forbrugerstyrelsen sætter fokus på købeloven og oplysning om forbrugerrettigheder i anledning af den europæiske forbrugerdag på søndag. Det bedste råd er at gemme sine kvitteringer ...
Hvornår kan man forlange pengene tilbage?
Når hælen knækker på de nye sko, eller når der kommer streger på skærmen på det nye fladskærms-tv, vælger mange forbrugere at affinde sig med, at den vare de har brugt en masse penge på, allerede er gået i stykker. Mange forbrugere ved nemlig ikke, at de kan klage over sådanne fejl, eller hvordan de gør det, så de kan få pengene tilbage eller få varen repareret. Derfor sætter Forbrugerstyrelsen nu fokus på købeloven og forbrugernes rettigheder, når de handler.
”Det vigtigste råd er, at man skal gemme sin kvittering i to år. For uden en kvittering er det næsten umuligt at bevise, hvor og hvornår varen er købt. Det er nødvendigt, for at forretningen og forbrugeren kan håndtere klagen”, siger direktør i Forbrugerstyrelsen, Tanja Franck.
For eksempel kan forbrugeren med den knækkede hæl, eller fladskærms-tv med stregerne på skærmen forlange at få varen repareret eller byttet, hvis de har gemt kvitteringen. Købeloven giver nemlig forbrugerne to års reklamationsret over fejl, som varen så at sige ’er født med’ – det vil sige fejl, som forbrugeren ikke selv er skyld i.
”Et par sko skal kunne tåle, at man går i dem, uden at hælen knækker, og et helt nyt fladskærms-tv skal ikke vise streger på skærmen. Hvis en vare ikke kan tåle almindelig brug de første to år, forbrugeren har den, så kan forbrugeren gøre brug af sin reklamationsret i henhold til Købeloven. Men det forudsætter, at de kan vise forretningen en kvittering, der beviser, at varen er købt hos dem i løbet af de sidste to år”, siger Tanja Franck.
Forbrugerstyrelsen offentliggør i dag en ny købelovsguide på Forbrug.dk, hvor forbrugerne kan få svar på, hvilke rettigheder de har, og hvordan de kan gøre krav på dem.
”Vi håber, den nye købelovsguide kan hjælpe forbrugerne med at benytte de rettigheder, som købeloven giver dem”, siger Tanja Franck.
Fem vigtige når du køber:
● Du har altid to års reklamationsret. Det betyder, at du har ret til at klage til butikken over fejl og mangler ved varen i to år.
● Du har ikke automatisk ret til at fortryde dit køb. Du kan kun få varen byttet eller få pengene tilbage, hvis butikken tilbyder det.
● Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller byttet til en ny. I nogle tilfælde kan du få pengene tilbage eller et afslag i prisen.
● Butikken må kun forsøge at reparere eller bytte en vare nogle få gange – typisk en eller to. Derefter kan du få dine penge tilbage.
Læs mere på