Aftaler brydes uden konsekvenser
Selvom danske fødevareproducenter og medier har underskrevet en frivillig aftale om ikke at reklamere for usunde fødevarer over for børn, viser sager som Kims Chips og The Burger Concept, at denne aftale ofte bliver ignoreret.
"Alligevel kørte Kims videre med deres markedsføring, selvom afgørelsen klokkeklart sagde, at de brød med den frivillige aftale, de selv havde underskrevet," konstaterer Grosbøll.
Børns sårbarhed og ubegrænset færden online
Problemet er, at børns sårbarhed udnyttes, når reklamer pakkes ind i influenceres indhold. De unge kan ikke altid gennemskue, at det, de ser, er markedsføring for produkter, som er skadelige for deres sundhed. Samtidig er det blevet en fast del af børnelivet at færdes frit online, hvilket gør det umuligt for forældre at overvåge deres børns færden.
Reklametrykket er ude af kontrol
Reklametrykket er ude af kontrol, og det er ofte produkter som slik, chips, fast food og sodavand, der bliver promoveret – produkter, der er direkte usunde og uegnede for børn. Som Winni Grosbøll påpeger, bliver de frivillige aftaler ikke fulgt op med konsekvenser: "Hverken virksomhederne eller influencerne fik bøder eller andre sanktioner," selvom de har brudt aftalerne.
Tiden er inde til at holde producenterne ansvarlige
Derfor er det tid til at holde producenterne ansvarlige. Hvis vi ikke kan stole på, at frivillige aftaler beskytter vores børn, er der behov for strammere regulering og sanktioner for at sikre, at børn kan få lov til at være børn – uden at blive udsat for konstant reklamepres for usunde fødevarer.