Kender du det med at rode rundt på en offentlig hjemmeside uden at have den fjerneste ide om, hvor du skal begynde at lede for at finde det, du søger? Har du oplevet at klikke dig igennem uendelige rækker af menuer og sektioner for at finde hen til siden, hvor svaret på dit spørgsmål gemmer sig?
Forbrugerstyrelsen relancerer nu det offentliges forbrugerportal, forbrug.dk, og gør samtidig op med omvejene gennem junglen af irrelevante links og sider.
"I stedet hiver vi det, der er vigtigst for netop dig frem på forsiden, og grupperer det efter emner, så du kan starte med et hurtigt overblik", siger Tanja Franck, direktør i Forbrugerstyrelsen.
Forbrugerstyrelsen har arbejdet med brugervenligheden på sitet, så det i endnu højere grad sætter forbrugernes forskellighed i centrum.
"Forbrugerne har individuelle behov og ønsker. Og da det nye forbrug.dk er organiseret efter emneord, så er der ikke kun én rigtig vej frem til svaret på et spørgsmål. Der er mange. Man kan søge direkte, eller man kan gå på kryds og tværs alt efter temperament. Er du f.eks. interesseret i computerfladskærme så vil du let og hurtigt finde frem til en præcis samling af artikler, som er nyttige uanset om du vil købe, undersøge eller klage over en computerfladskærm", siger Tanja Franck.
Forbrug.dk vil de næste måneder blive udbygget med mere indhold og flere muligheder. Allerede fra i dag kan brugerne hjælpe til med at udvikle forbrug.dk ved at vurdere indholdet på de enkelte artikler.
"Vi arbejder hele tiden på at gøre forbrugerinformationen på forbrug.dk let tilgængelig og ikke mindst let forståelig. Brugernes vurdering af vores indhold er derfor et vigtigt redskab i processen", siger Tanja Franck, direktør i Forbrugerstyrelsen.
Se
28.11.2024
Forbrugernyt 07.11.2024
Forbrugernyt