At bruge penge på at forkæle os selv, synes for mange europæere helt essentiel. Det viser en spørgeundersøgelse for det nye MasterCards Treat Index, hvor mere end 12.000 europæere i otte forskellige lande har deltaget. Over halvdelen af de adspurgte anser det således som en menneskeret, at bruge penge på at forkæle sig selv, og bruger i gennemsnittet 380 kroner hver måned på ”det lille ekstra” til sig selv. Mere end en ud af fem hævder, at de fortsat bruger penge på sig selv, selvom de godt ved, at de burde holde lidt igen.
Hellere forkæle sig selv, end andre
Undersøgelsen afslører samtidig, at vi hellere vil forkæle os selv, end vi vil forkæle andre. Selvom to ud af fem erkender, at de hellere ville bruge penge på andre end sig selv, bruger europæerne i snit 37 kroner mere på gaver til sig selv end på gaver til andre. En ud af ti peger endda på, at en af årsagerne til, at de køber gaver til andre, er, at de sandsynligvis også selv vil få del i gaven – og at den altså vil komme dem selv til gode også.
God mad, kage og søde sager
MasterCard Treat Index viser også, at det er mest populært at forsøde hverdagen med restaurantbesøg, take away, chokolade, slik og kager, og at spiselige fristelser er det, vi oftest dykker ned i pungen efter, når vi skal forkæle os selv. Det er samtidig disse, der har den største positive effekt på vores humør.
Når det gælder anledninger til at forkæle os, er det vigtigste incitament er, at vi forsøger at lette humøret. Hele 36 pct. bruger nemlig penge for at muntre sig selv op, mens 26 pct. bruger penge på at markere, at det er weekend. 24 pct. spenderer lidt ud ekstra, når man skal fejre noget, mens 23 pct. svinger betalingskortetet lidt ekstra, når der er ferie, eller man har fri fra jobbet. Endelig bruger 18 pct. lidt ekstra, når det lige har været lønningsdag.
De yngste bruger mest
Psykologen, Linda Papadopoulos, hæfter sig især ved, at de unge ser ud til at forkæle sig selv lidt mere, selvom de faktisk på samme tid oplever mest skyldfølelelse.
”Selvom de unge er dem, der har mest skyldfølelse, når de bruger penge på sig selv, er det samtidig dem, der faktisk bruger flest penge. En ud af fem unge forbrugere indrømmer, at de faktisk har brugt flere penge på sig selv, siden krisen startede, end de gjorde før. De unge tager også førstepladsen, når det gælder mere luksuriøse køb, og næsten en tredjedel bruger flere penge på ferier, restaurantbesøg, tøj og accessories, end de gjorde før krisen,” fortæller Linda Papadopoulos.
Undersøgelsen er foretaget af Opinion Matters på vegne af MasterCard i september 2013. 12.434 kreditkortholdere over 18 år på tværs af Europa deltog i undersøgelsen. (England, Belgien, Frankrig, Tyskland, Italien, Rusland, Sverige og Tyrkiet)
Kategori: Forbrugernyt
