Når kameraet fra Rom er gået i stykker, eller kjolen fra internet-forretningen i London ikke har den lovede farve har mange forbrugere ikke viden nok og opgiver at klage. Den 5. juli 2005 åbnede informationscenteret Forbruger Europa, der skal gøre det lidt nemmere at være dansk forbruger i Europa.
Forbruger Europa er et nyt center, som skal give forbrugerne information om handel over grænserne. Det kan også assistere forbrugerne med videreformidling og løsning af klager.
”Den grænseløse handel angår en stor del af de danske forbrugere. Flere og flere danskere køber hvert år va-rer med hjem fra rejser i udlandet eller handler over Internettet. Regeringen vil gerne sikre, at forbrugerne får det optimale ud af handlen over grænserne og at de kan få råd og vejledning, når uheldet er ude. Derfor har vi oprettet Forbruger Europa,” siger familie- og forbrugerminister Lars Barfoed.
På www.forbrugereuropa.dk kan forbrugerne bl.a. få hjælp til at klage over erhvervsdrivende i andre EU-lande og få oplysninger om deres rettigheder i forhold til rejsebestillinger, hæveautomater og guides til shopping i de 25 EU-lande.
Man kan også kontakte Forbruger Europa på tlf. 32 66 90 00 på alle hverdage kl. 9-12.
Forbruger Europa er et led i regeringens forbrugerpolitik. Centret er en del af det europæiske netværks-samarbejde, European Consumer Centres Network. Her deltager alle forbrugerinformations kontorer i EU-landene samt Norge og Island. European Consumer Centres Network blev dannet i 2005 ved en sammen-lægning af EEJ-Net (netværkssamarbejde om klager på tværs af grænserne) og ECC-Network (netværks-samarbejde mellem europæiske informationskontorer).
02.01.2025
Forbrugernyt 28.11.2024
Forbrugernyt