De dyre dråber kan koste rigtig meget. De kan i værste fald koste især unge mennesker livet.
I ca. hver fjerde dødsulykke i trafiken sidder der en 18-24 årig mand bag rattet. For de unges vedkommende skyldes omkring halvdelen af dødsulykkerne for høj fart og i hver tredje af ulykkerne er den unge chauffør beruset. De unge er heller ikke meget for at bruge sele. Langt over halvdelen af de 18-24-årige bilførere, der dræbes i ulykker, bruger ikke sele, og for passagerer i samme aldersgruppe er tallet helt oppe på omkring 80% af de dræbte.
Mange unges liv og førlighed kunne altså reddes, hvis de unge valgte at lette foden fra speederen og tage selen på - og frem for alt at lade bilen stå, når de ville have sig en tår over tørsten.
Ca. 2. gange om ugen ringer politiet på hos en familie og fortæller, at deres unge søn er blevet dræbt i trafikken. Hver 3. gang er det en spritulykke.
Hver dag må politiet ud til ca. 4 familier og fortælle, at deres unge søn er blevet alvorligt kvæstet - en del med mén for resten af livet. I hver 3. af familierne skyldes den alvorlige ulykke spritkørsel.
Trafikeksperter taler om de syv farlige år i trafikken - nemlig det tidspunkt, hvor man tilhører aldersgruppen 18-24 år - og i øvrigt er hankøn. Hvordan det kan være, at netop unge mænd er så udsatte i trafikken kan sammenfattes i to ord: fartglæde og rutinemangel - og i øvrigt manglende viden om egne begrænsninger. De fleste unge mænd tror, at de er fantastisk gode til at køre bil, men fakta er, at når en 18-19-årig mand sætter sig bag rattet, er hans risiko for at blive dræbt i trafikken ca. 7 gange større, end hvis hans far gør det samme. Har sønnen en promille mellem 0.8 og 1.2 er hans risiko for at køre galt 100 gange større end faderens. Jo yngre, de mandlige bilister er, og jo færre år, de har haft kørekort, desto hurtigere kører de. De unge piger opvejer generelt deres manglende rutine ved at køre mere forsigtigt.