Tendenser 2011

Tendenser  2011

Tendenser 2011 

Har du styr på årets 10 største skønhedstendenser?

Har du styr på årets største skønhedstendenser? Her får du 10 sikre bud fra Danish Beauty Awards ...

1.Primetime
Golden Girls og Primetime kvinder er bare to af de etiketter, der sættes på tidens attraktive
voksenhed. Der, hvor man går efter den bedste udgave af sig selv. Det er cocktailen af oprør
tilsat indflydelsen fra Sex and the City og Desperate Housewives, der sætter spot på, at livet for alvor leves i 40’erne, 50’erne og …. Primetime-kvinderne kalder sig mindre naive og mere factsorienterede.
På skønhedshylderne går de efter fugtmættende serummer, solbeskyttelse med skyhøje faktortal, troværdige antirynke-ingredienser og oplysende pleje mod ujævn pigmentering.

2. Neo-natur
2011 åbner op for en redefineret naturlighed, hvor det at være grøn kan være andet og mere end økologi. F.eks. begrænset emballagebrug, naturlige ingredienser, biodynamik, og hensynsfuld produktion og handel. Frem for alt handler det om, hvad der er i produkterne – ikke det
modsatte.

3. Mere af mere
Internationalt er tendensen døbt den store ’Up-Do’, hvor blandt andet tv-serien Mad Men har sat sit aftryk med masser af luft i lokkerne og sexet, ladylike makeup. Hårlak, volumen-styling og ikke mindst hårpudder rammer plet.

4. The new retro
Selvom vi ikke vil snakke krise og knaphed, så har verdens tilstand fået os til at kaste et blik over skulderen mod tidligere tider. Tider, som vi bilder os ind var mindre komplicerede, og som giver nyt retro-håb i form af genoplivning i klassikere, relanceringer, gensyn med tidligere modeller og kampagner.

5. Genopladning
Eksperter kalder os den træthedsgeneration, der alt for ofte glemmer off-knappen. Især kvinder mellem 30 og 40 er spændt ud til bristepunktet med flexlån, fuldtidsjob og familie. Når trætheden mærkes og sætter sit aftryk – også i ansigtet – søger vi genopladning og opkvikkende
løsninger, der er plejemættende, så de kan forvandle udkørt til opladet.

6. Vi vil se giraffen
Personlighed og kunst vinder over ansigtsløse virksomheder. Kreative mestre som Peter Philips for Chanel, John Galliano for Dior og Tom Pecheux for Estee Lauder er eksempler på brands, der – trods historiske ikoner i bagagen – løfter vores oplevelse ved at sætte moderne ansigter på produktet.

7. Gloss-effekten
More dash for the cash, lyder det internationalt om læbestifteffekten, der nu smitter af på glosshylderne.
For på trods af økonomiske rutsjeture snyder de færreste sig selv for oplivende
overskudsstrøg med lipgloss – og gerne i årets it-farver som varme metalnuancer i guld og kobber eller glade, klare pangfarver.

8. Holy beauty
Det spirituelle får skønhedsbetydning, når medicinmænd bringes i spil sammen med hellige planter og en søgen efter noget, der rækker ud over egen næsetip. Ifølge sociologer bidrager
det åndelige og spirituelle aspekt med noget, der er større end os selv og matcher tidens
fællesskabsfølelse.

9. Autencitet er den nye luksus
Som kunder bliver vi mere og mere professionelle og søger vores egne sandheder på blogs og andre fora i almindelig menneske-øjenhøjde. Vi belønner brands, der leverer autenticitet med overbevisning. Uanset om det gælder økologi, kliniske apotekervalg eller lavpraktiske basisvarer.

10. Herregodt
Årets herreunivers rummer alt fra cigarsaloner og barbargarager til maskuline cupcakes. Mænd må derudover gerne komme lige fra omklædningsrummet; hvor sportsdufte i udtryk og duft rammer mere testetoron og mindre metro i en tid, hvor kønsrollerne ellers udvandes.

2011 skattede skønheds-ingredienser
Vi flytter fokus fra hvad der ikke er i vores produkter til, hvad der er i. Ingredienslisten over de varmeste skønhedsanbefalinger lyder: broccoli, arganolie, kæmpenatlysolie, ingefær, peptider, granatæble, bambus, alger/tang, hvid/grøn/rød te, koffein og c-vitamin.

Kilde: Danish Beauty Awards

Skønhed & Pleje
DIY: Fremstil selv duftende læbepleje 

Det er super nemt og enkelt selv at fremstille læbepomade. Med ganske få ingredienser, som alle fås i helsekostforretninger, kan du fremstille læbepleje med lige den duft, du holder allermest af. Grundingredienserne er lanolin, koldpresset sheasmør, bivoks og vegetabilsk olie.

Læs mere
Skønhed & Pleje
Nye parfumer og unikke duftoplevelser 2022 

Har du næse for god parfume, så skorter det ikke på nye, fristende duftoplevelser.

Tjek seneste lanceringer af dufte fra parfumehuse som blandt andet Givenchy, Valentino, Calvin Klein, Gucci, Jean Paul Gaultier og Shisedio. Kig efter parfumer med de duftnoter, du sætter allermest pris på, og få en…

Læs mere
Skønhed & Pleje
Parfumestoffer i kosmetiske produkter 

Parfumestoffer i fx cremer, lotion og andre personlige plejeprodukter skal, ifølge Forbrugerrådet, som udgangspunkt deklareres som ’parfum’, ’aroma’ eller ’fragrance' i ingredienslisten. Men det kan producenterne undlade, hvis parfumestofferne fx er tilsat som konservering eller har andre…

Læs mere
Skønhed & Pleje
Blomstrer pigmentpletterne? 

Med forårssolen følger pigmenttesten: Har du beskyttet din hud tilstrækkeligt med solfaktor, eller er pigmentpletterne sprunget ud i fuldt flor? Hvis ja, hvad gør man så for at mindske skaderne?

Læs mere
Skønhed & Pleje
15 føde- og drikkevarer der misfarver tænderne 

Et smukt tandsæt har altid været efterstræbt og til alle tider været et tegn på sundhed, vitalitet og styrke. I den moderne verden signalerer sunde, hvide tænder ligeledes både den sunde livsstil, selvtillid og overskud, og det er derfor ikke så underligt, at der hvert år er tusindvis af danskere,…

Læs mere
Skønhed & Pleje
Kosmetiske indgreb - drømmen om evig ungdom 

Drømmen om til evig tid at bevare en ung og spændstig krop, et ansigt uden fuger og linier, struttende bryster og en flad mave, bliver for mange af os mere og mere påtrængende jo ældre vi bliver. Nogle kaster sig ud i store kirurgiske eksperimenter for bekæmpe de uundgåelige tegn på aldring.

Læs mere
Skønhed & Pleje
Den svære kunst at skabe dejlige dufte 

En meget kraftig og koncentreret duft kan være en temmelig overvældende oplevelse. Hvem har ikke haft en kradsende fornemmelse i halsen, når nogen valser forbi i en sky af parfume. På den anden side, så er det også en ærgerlig oplevelse, at have investeret i en duft, som mister sin kraft allerede…

Læs mere
Skønhed & Pleje
DIY: Genbrug dine teblade i en skøn bodyscrub  

Fremstil selv den lækreste bodyscrub med eksfolierende sukker, fugtgivende og plejende aloevera og olivenolie samt citron og duftende (genbrugte!) teblade.

Læs mere
Skønhed & Pleje
Kan en solcreme blive for gammel? 

Ja, en solcreme kan blive for gammel og dermed miste sin solbeskyttende virkning.

Ifølge Forbrugerrådet har en uåbnet solcreme generelt en holdbarhed på 2 til 3 år, mens en åbnet solcreme typisk holder 12 måneder efter åbning. Men holdbarheden og den solbeskyttende virkning forudsætter blandt…

Læs mere
Skønhed & Pleje
Brug sommerens frugt til nærende ansigtsmasker 

Sommerens friske råvarer kan ikke alene spises, de kan bruges som opkvikkende og nærende ansigtsmasker.

Læs mere
Pinterest Facebook Twitter RSS Instagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
^