Ny undersøgelse: Kvinders selvtillid påvirkes af deres forhold til deres bryster

Kategori: Stil & mode

Ny undersøgelse: Kvinders selvtillid påvirkes af deres forhold til deres bryster  

Mens kvinder, der er på vej ind i 30’erne og 40’erne, bliver mere tilfredse med deres familie, venner, karriere og kærlighedsliv, forbliver deres følelser omkring deres krop for en stor del uændret. Ifølge en undersøgelse foretaget af Tapestry for Triumph har kun knap halvdelen af kvinder over 18 år en positiv opfattelse af deres egen krop. Undersøgelsens resultater peger på, at presset for at have det hele – børn, karriere, en sund fysik og et succesfuld parforhold – har en afgørende betydning for kvinders vurdering af, hvordan deres kropbillede påvirker deres selvtillid.

Moderrollen og bryst-selvtillid
Mens rollen som mor øger kvinders generelle selvtillid, er 40 procent af mødrene mindre tilfredse med deres bryster, efter at de har fået børn. Halvdelen føler samtidig, at de har mistet den ”perfekte” form, og 63 procent vurderer selv, at deres bryster hænger som et resultat af at have fået børn.  
Vi lever i en ungdomsbesat kultur, og ifølge Triumph er mange kvinders selvforståelse bundet op på normer om fysisk perfektion. På baggrund af det, mener Triumph, at det ikke er nogen overraskelse, at eksempelvis en ”mummy makeover” – der engang var noget kvinder i 50’erne fik foretaget – i dag er i rivende vækst blandt kvinder i 30’erne. Ifølge undersøgelser foretaget af Det Amerikanske Selskab af Plastikkirurger (ASAPS) så ville 62 procent af alle mødre overveje en “mummy makeover” samt et brystløft, hvis de fik muligheden.  

Mission: 1,5 millioner kvinder skal have hjælp med at finde den perfekte bh
Triumph mener imidlertid, at der er andre og mindre invasive metoder til at genvinde eller styrke sin selvtillid. En god bh, som giver den rette støtte, og som samtidig løfter og former barmen, kan gøre en stor forskel.
“Triumph har i over 130 år lyttet til kvinders behov når det kommer til lingeri. Vi forstår de udfordringer, som kvinder står overfor, når de skal finde lingeri med perfekt pasform og komfort. Lingeri er et emotionelt produkt; den forkerte pasform kan ødelægge en kvindes selvtillid og hendes dag. Derfor har Triumph i 2016 en mission om at hjælpe 1,5 millioner kvinder på verdensplan med at finde den perfekte bh,” siger Suzanne McKenna, Triumphs globale head of brand.

Danske kvinder køber lingeri for dem selv 
”Danske kvinder køber primært undertøj for deres egen skyld. Per Østergaard fra Aalborg Universitet har forsket I området og slår fast, at kvinder køber lingeri for at føle sig mere selvsikre, for at føle sig mere feminine og for deres egen fornøjelses skyld. Det betyder, at de ikke har noget som helst problem med at iføre sig dyrt lingeri velvidende, at det ikke skal vises frem for en mand,” siger kultursociolog Emilia Von Hauen. 

Udvalgte resultater fra den danske del af undersøgelsen: 

  • 76 procent af danske kvinder har generelt god selvtillid og 80 procent mener, at deres selvtillid kan styrkes ved at gøre noget godt for sig selv.  
  • Størstedelen af danske kvinder på tværs af aldersskel (61 procent) definerer ’body confidence’ ved at man ikke bekymrer sig om, hvad andre mener om, hvordan ens krop ser ud. 43 procent mener, at det defineres ved at man er stolt af, hvordan man ser ud.
  • 73 procent af danske kvinder mener, at deres selvtillid langt hen ad vejen afhænger af, hvordan de ser ud. Blandt de 18 til 29 årige er det hele 79 procent, som mener det.  
  • 6 ud af 10 danske kvinder kender deres rette bh-størrelse.
  • 50 procent mener, at de gør en indsats for at finde den rette bh, når de shopper undertøj, men kun en tredjedel er blevet fittet* inden for det seneste år.  *Ved en bh fitting måler ekspedienten kundens barm og hjælper med at finde den rette model og størrelse. 

Fakta om undersøgelsen: Undersøgelsen er foretaget af researchinstituttet Tapestry for lingeriproducenten Triumph. Undersøgelsen er gennemført som en kvantitativ survey-undersøgelse fra november 2015 til januar 2016 blandt mere end 6000 europæiske kvinder i alderen 18-50 år, heraf 1044 danske kvinder.  De øvrige lande, som er inkluderet i undersøgelsen, er Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Italien og Polen. 

Stil & mode
Dansk mode brager frem i udlandet 

Mens de helt nye kollektioner vises frem under modeugen i København, kan den danske modebranche konstatere, at det går over al forventning på de store eksportmarkeder. Det viser Deloittes Modeanalyse 2016. Særligt tyskerne og briterne er vilde med danskdesignet tøj. Til gengæld skal der arbejdes…

Læs mere
Stil & mode
Sommermode 2016 

Se sommerens skønne, lette kjoler og toppe. Klædelige skjorte- og t-shirt kjoler, løstsiddende behagelige bomuldskjoler og tunikaer. Shop sommernyheder fra By Malene Birger, Gustav, Vila, Filippa K, AJ. 117 Project, Paul & Joe Sister mf.

Læs mere
Stil & mode
Konkursramte Bruuns Bazaar og BZR købt af Hanssen Brands A/S  

Den nylige konkursbegæring fra Bruuns Bazaar chokerede modebranchen. Gennem mere end 20 år skabte parret bag det ikoniske brand, brødrene Bjørn og Theis Bruun, kollektioner, der med stilrene, elegante design, begejstrede kvinder med hang til det enkle og klassiske. Trods brandets popularitet,…

Læs mere
Stil & mode
København er Nordens mest fashionable storby 

Modefolk fra hele verden er i næste uge samlet i København til den danske modeuge, Copenhagen Fashion Week, som er Nordens største modebegivenhed. Skandinavisk mode er da også kendt i hele verden for sit rene og enkle design. Men hvilken af de fire nordiske hovedstæder er bedst, når det kommer til…

Læs mere
Stil & mode
Copenhagen Fashion Week 2016  

Alle fashionistaer kan følge med i modeugen fra fra første parket, når Danmarks Radio fra den 3. til 5. februar sender fra ekstravagante catwalks, interviewer kreative modeskabere og sofistikerede modeller.

Læs mere
Stil & mode
By Malene Birger SS16 

Elegante og stilrene silhuetter med snit og elementer hentet i 70´er moden. Forår/sommer kollektionen 2016 fra By Malene Birger byder på minikjoler, tunikaer over bukser med vidde, busseronnekjoler og glamourøse maxi-kjoler.

Læs mere
Stil & mode
Moden forår 2016 

 

 

Blandt farver der hitter i forårets kollektioner er smukke, orange nuancer. Fine, varme farver, som mikser rød og gul til sarte fersken-, melon- og abrikosfarver samt dybe orangerøde farver, som man slet ikke kan få øjnene fra. Det er elegante farver, som – lidt overraskende måske – ofte klæder…

Læs mere
Stil & mode
Benedikte Utzon har mistet retten til sit navn 

Den kendte designer Benedikte Utzon må ikke længere skrive 'designed by Benedikte Utzon' på sine kollektioner. Det har Sø - og Handelsretten nu afgjort.

Læs mere
Stil & mode
Kig på kommende forårs farver 

En ny sæson er lig med ny tendens, og makeuppaletten ved forårssæsonens modeshows var fyldt med stærke farver.

Læs mere
Stil & mode
Tasker gennem tiden 

For de allerfleste af os er den helt uundværlig, og vi går helst ingen steder uden. Og sådan har det været gennem flere århundrede. Faktisk har den spillet en så central rolle i modens historie, at den i dag har sit helt eget museum.

Læs mere
Pinterest Facebook Twitter RSS Instagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
^