Nu må der ske noget!

Nu må der ske noget!

Nu må der ske noget! 

Der er et stort behov for at forbedre forbrugerbeskyttelsen i Danmark. Et område som har trængt sig på i adskillige år er gebyrproblemerne, Her er der i dag frit slag for iderige virksomheder ...

Der er et stort behov for at forbedre forbrugerbeskyttelsen i Danmark.

Det er regeringens målsætning, at forbruger-
beskyttelsen i Danmark skal være en af de bedste i Europa. En bedre markedsføringslov kan være et vigtigt mål på vejen. Der har længe været behov for en modernisering af loven.

Et område som har trængt sig på i adskillige år er gebyrproblemerne.

Her er der i dag frit slag for iderige virksomheder. Alt kan belægges med gebyrer, og der er ingen grænser for gebyrernes størrelse. Og et gebyr kan altid forhøjes, hvis virksomheden ønsker at øge indtjeningen. Der er ingen der orker eller kan klage over en stigning på et gebyr fra 10 til 20 kr.

Navnlig den finansielle sektor har fundet ud af, at de mange dagligdags ekspeditioner, som vi er nødt til at have gennemført, fx betale regninger, hæve penge etc., er en dejlig indtægtskilde. Differentierer og komplicerer man samtidig bevidst sine priser og produkter, er der uanede muligheder for at skrue på gebyrknappen.

Som forbruger er det umuligt at danne sig et overblik over, hvorledes man billigst og mest hensigtsmæssigt indretter sig. Mange af gebyrerne kan man slet ikke fravælge. Mange gebyrerne udløses ikke blot ved selve købet af en vare eller ydelse, men også når aftalen løber. Det kan være, at man nu pludselig skal betale gebyr for at få pensionen udbetalt eller betale for at modtage den månedlige opkrævning fra teleselskabet.

Problemet ved gebyrer er, at forbrugerne står magtesløse!

En overdreven og umådeholden brug af gebyrer slører priserne og gør det utroligt vanskelig at skifte til en anden bank, leverandør etc.

Derfor er der behov for enkle og klare regler for hvordan man skal oplyse om gebyrer, hvornår man må opkræve gebyrer, hvor høje gebyrer må være, hvordan gebyrer må ændres eller nye indføres og hvordan forbrugerne skal underrettes om ændringer. Der kan tillige være visse ydelser eller produkter som ikke bør kunne belægges med gebyrer.

Information til forbrugerne via databaser, foldere, pjecer, skilte m.v. kan have sin berettigelse i mange situationer, men informationerne risikerer at drukne i det uendelige informationsflow vi til stadighed bliver bombarderet med. En mere sikker vej til bedre forbrugerbeskyttelse er måske at fastsætte klare regler for hvad der er acceptabelt, og hvad der ikke er acceptabelt.

Kilde: Forbrug.dk

Penge & økonomi
Varige forbrugsgoder - gode spareråd 

Her følger en stribe bode spareråd når du skal ud og handle varige forbrugsgoder, som f.eks. hvidevarer..

Læs mere
Penge & økonomi
Banker - skift og spar 

Hjælp til at gennemskue pengeinstitutternes renter og gebyrer...

Læs mere
Penge & økonomi
Bankpriser top 10 

Forbrugerstyrelsen samarbejder med Mybanker om at indhente pengeinstitutternes satser på ind- og udlån. Find de billigste satser inden for: kreditkort, indlån, udlån, billån, forbrugslån, m.m.

Læs mere
Penge & økonomi
Faldgruber i forbindelse med huskøb 

Private huskøbere skal være bedre informeret om huseftersynsordningen. Folder fra forsikringserhvervet gør noget ved sagen ...

Læs mere
Penge & økonomi
Forbrugeren skal have bedre forhold 

Det skal være nemmere at finde ud af, hvad det koster at tage et lån, at få behandlet tænderne hos tandlægen eller at få malet stuen.

Læs mere
Penge & økonomi
Få kunder skifter bank 

Mange bankkunder kan spare penge, hvis de skifter pengeinstitut. Alligevel er det få, der skifter bank. Det viser en ny undersøgelse af priser og mobilitet blandt de nordiske pengeinstitutter.

Læs mere
Penge & økonomi
Gode råd om forsikringer i ny guide 

Køb dine forsikringer hos forskellige selskaber. Vælg en forsikring uden selvrisiko. Tegn din ulykkesforsikring i et selskab, som ikke aldersdiskriminerer....

Læs mere
Forbrugernyt
Kort og godt om at skifte bank 

En Gallupundersøgelse viser, at hele 82% af danskerne er så loyale over for deres bank, at de ikke har overvejet at skifte til en anden. Direktør for rådgivningsfirmaet Mybanker.dk, John Norden forklarer, at det blandt andet skyldes en fejlagtig tro på, at det er besværligt at skifte bank.

Læs mere
Penge & økonomi
Kort og godt om private sygeforsikringer 

Flere og flere danskere forsikrer sig mod sygdom og lange ventelister. Hvis du overvejer at tegne en privat sygeforsikring, bør du læse Forbrugerstyrelsens tre gode råd, inden du skriver under på forsikringspolicen...

Læs mere
Penge & økonomi
Kvinder skal tænke på penge 

Kvinders pensionsopsparing er mindre end mænds og de tjener mindre. Til gengæld lever de længere. Derfor søsættes nu en række initiativer for at få kvinder til at tænke mere i økonomi...

Læs mere
Pinterest Facebook Twitter RSS Instagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
^