Svindlerne har ældre kvinder i sigtekornet - igen

Kategori: Forbrugernyt

"Der er desværre ingen grænser for svindlernes kyniske opfindsomhed eller mangel på medfølelse. Meget tyder på, at svindlerne lige nu går især efter ældre kvinder, men ingen kan vide sig sikker. Svindlerne er meget overbevisende i deres historier, så flere er på det seneste blevet snydt til at udlevere deres betalingskortoplysninger og kode til NemID, hvorefter svindlerne har fået adgang til at flytte store pengebeløb," forklarer Jan Mågård, Sparekassen Kronjylland.

Svindlerne har ældre kvinder i sigtekornet - igen 

Telefonen ringer, og personen i den anden ende giver sig ud for at være fx medarbejder hos Nets' sikkerhedsafdeling, dit pengeinstitut, politiet eller noget helt fjerde. Medarbejderen siger, at vedkommende blot vil gøre dig opmærksom på, at der i øjeblikket er svindlere, som forsøger at hæve penge på din bankkonto. Medarbejderen tilbyder, at hjælpe med at forhindre det, men siger, at det kræver, at du handler hurtigt. Hvis du bare lige oplyser dine betalingskortoplysninger og koderne til dit NemID til medarbejderen, så vil problemet hurtigt blive løst...

Det lyder jo troværdigt, men "medarbejderen" har ikke rent mel i posen - og i stedet for at hjælpe, bliver din bankkonto tømt. Det er desværre ikke bare en skræmmehistorie, men i dag en særlig udbredt form for svindel og kriminalitet.

Del budskabet med dine ældre pårørende

"Der er desværre ingen grænser for svindlernes kyniske opfindsomhed eller mangel på medfølelse. Meget tyder på, at svindlerne lige nu går især efter ældre kvinder, men ingen kan vide sig sikker. Svindlerne er meget overbevisende i deres historier, så flere er på det seneste blevet snydt til at udlevere deres betalingskortoplysninger og kode til NemID, hvorefter svindlerne har fået adgang til at flytte store pengebeløb," forklarer Jan Mågård, der er fagchef for kort og selvbetjening i Sparekassen Kronjylland.

Det er især ældre kvinder, der for tiden bliver ringet op. Det er en tendens, der før er set.
Jan Mågårds opfordring er, at alle tager en snak med deres forældre og bedsteforældre om denne type svindel:

"Vi må alle hjælpe de ældre, så de kan blive klædt på til at gennemskue svindlerne og til at sige nej i telefonen eller simpelthen smække på. Man skal aldrig udlevere sine personlige oplysninger - heller ikke selvom personen i telefonen virker til at kende dig eller oplyser, at du har været udsat for svindel. Ingen med gode hensigter vil nogensinde bede om at få adgang til eller en kopi af et NemID eller konto- og betalingskortoplysninger." siger  Jan Mågård.

"Del endelig det budskab med dine forældre eller bedsteforældre, for de ældre ser måske ikke selv de aktuelle advarsler og gode råd," opfordrer han.

Jan Mågård tror, at svindlerne går efter ældre personer, da de typisk er et lettere offer for svindlerne end de yngre:

"De unge er vant til at navigere på de digitale platforme og er fra barnsben blevet dunket i hovedet med risikoen for IT-svindel, og så tør de stille kritiske spørgsmål overfor autoriteter," forklarer Jan Mågård. Han har dog ikke nogen forklaring på, hvorfor det lige nu typisk er ældre kvinder, svindlerne går efter.

Sådan spærrer du NemID eller betalingskort

Hvis du har mistet dit NemID nøglekort eller har mistanke om, at nogen misbruger det eller har adgang til det, skal du straks spærre det via hjemmesiden www.nemid.nu.
Du skal også straks spærre dit betalingskort, hvis du har mistanke om, at nogen kender dine kortoplysninger. Det gør du ved at kontakte dit pengeinstitut eller Nets.

Gode råd til at undgå svindel:

  • NemID er personligt. Du må aldrig udlevere dit NemID til andre
  • Med NemID-app’en undgår du at have fysiske nøglekort, der kan blive fotograferet, stjålet, eller som kan mistes
  • Brug ikke en offentligt tilgængelig computer, når du anvender dit NemID
  • Har du mistanke om, at andre har kendskab til dine koder eller NemID, skal du straks kontakte din bank og få dem spærret
  • Du må aldrig udlevere adgangskode til Netbank eller Mobilbank til andre. Din bank ringer aldrig for at få koder af dig til at hjælpe dig med et problem i Netbank
  • Del ikke dine betalingskortoplysninger med andre. Din bank eller lignende vil aldrig bede om disse
  • Vær altid opmærksom på falske mails og hjemmesider (tjek fx adressen)
  • Vær opmærksom, hvis du bliver bedt om at betale et restbeløb for levering af en pakke eller vare. Fragten er altid betalt sammen med varen
Forbrugernyt
Inflation: 20 tips der får pengene til at række længere  

Nu da priserne på elektricitet er mere end fordoblet, kan inflationen for alvor kan mærkes på pengepungen, og med prisernes fortsatte himmelflugt,så gælder det om at huske alle de gode spareråd. Med tips og kloge bidrag fra læserne, får du her 20 råd, der kan få pengene til at række lidt længere.

Læs mere
Forbrugernyt
Tjek bagagen for væggelus inden hjemrejsen 

Når du pakker kufferten til hjemrejsen, så husk lige at tjekke din bagage for væggelus. De små, blodsugende tæger er nemlig rigtige kedelige at få med hjem, for når de først er flyttet ind, er de nærmest umulige at komme af med. Ifølge Miljøstyrelsen skyldes det blandt andet, at væggelus i stigende…

Læs mere
Forbrugernyt
Erstatning ved mistet bagage 

Sommerferien står for døren, og mange danskere vælger at flyve til udlandet for at holde ferie. Men feriestarten kan blive en blandet fornøjelse, hvis bagagen ikke er kommet med flyet. Luftfartsselskabet er erstatningspligtig, men mange forbrugere finder det besværligt at anmelde den manglende…

Læs mere
Forbrugernyt
Er der virkelig adgang forbudt? 

"Har du mødt et skilt, en bom eller en anden barriere i naturen, som du er i tvivl om er lovlig? Send det til Friluftsrådet og få hjælp til at vurdere sagen." Sådan står der på kampagnesiden gaanyeveje.dk, og den opfordring har hundredvis af danskere fulgt.

Læs mere
Forbrugernyt
Flystrejke: Hvad har jeg ret til? 

Med SAS-piloternes strejke, står rigtig mange danskere tilbage uden transport til sommerens feriedestination, og så melder spørgsmålene sig: 'Kommer jeg afsted med et andet luftfartselskab?', 'Kan jeg udskyde rejsen til strejken er ovre?', 'Kan jeg få refunderet min billet?'

For at komme alle de…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan får du en brandsikker Sankt Hans aften 

Mange danskere ventes at holde Sankt Hans aften i baghaven, hvor man selv tænder op i bål og synger midsommervisen. Her er det vigtigt at tage de rette forholdsregler, så det hyggelige bål ikke udvikler sig til en uønsket brand.

Læs mere
Forbrugernyt
Send ikke dyrene til Bloksbjerg 

Torsdag tændes Sankt Hans bålet, og heksen sendes til Bloksbjerg med Midsommervisen. Desværre fanges mange dyr i bålets flammer, fordi de ser brændebunken som det perfekte skjulested. Bålet bør derfor flyttes og ombygges, inden det tændes.

Læs mere
Forbrugernyt
Test dig selv: Kender du miljømærkerne? 

Miljømærker er en fantastisk hjælp, når der købes ind i hverdagen. Ved at kigge efter dem, finder man hurtigt vej til de produkter, der udmærker sig ved at være fremstillet i overensstemmelse med fastsatte miljøkrav.

Læs mere
Forbrugernyt
20 tips til en mere bæredygtig hverdag 

I en verden med begrænsede ressourcer, er vi nødt til at tænke på, hvordan vores forbrug og livsstil påvirker fremtiden. Vi er forpligtet til at tænke på vores børn og børnebørn, og sørge for at de i fremtiden vil have samme niveau af ressourcer og muligheder til rådighed, som vi har haft. Derfor…

Læs mere
Forbrugernyt
Efterlysning: Hjælp ukrainerne med genbrugstøj 

Med mere end 30.000 ukrainske flygtninge ankommet til Danmark på kort tid, og formentlig mange flere på vej, melder Røde Kors nu om, at der mangel på tøj i genbrugsbutikkerne.

Læs mere
Pinterest Facebook Twitter RSS Instagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
^