Klager over frisører er velkendte hos Forbrugerklagenævnet

Klager over frisører er velkendte hos Forbrugerklagenævnet 

Julemåneden summer af travlhed, der er meget, der skal planlægges og være klar inden den store aften. Mellem de mange praktiske gøremål, kan der måske også lige blive tid til at få ordnet lokkerne, men det kræver, at man er tidligt ude, for juletiden er også en travl tid hos frisørerne.

Travlhed er dog ingen undskyldning for, at frisøren ikke tager sig tid til at klare opgaven tilfredsstillende. Inden du får dit hår klippet eller farvet, har frisøren pligt til at give dig de relevante oplysninger, som fx, at farvningen kræver flere behandlinger, eller at en bestemt hårfarve ikke kan garanteres.

Ifølge den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, er klager over skæve klipninger, forkerte hårfarver og frisørernes håndtering af klager, velkendte hos Forbrugerklagenævnet. Derfor har forbrug.dk udarbejdet nogle gode råd, der kan både beskriver frisørkunders rettigheder og krav, men også kundens forpligtelser.

Er man fx utilfreds med klipningen eller farvningen, er det vigtigt, at frisøren får besked og mulighed for at undersøge og eventuelt genbehandle håret.

Gode råd – dine rettigheder hos frisøren

  • Undersøg, hvad frisøren tager for behandlingen, før du booker tid. Du skal som udgangspunkt betale den pris, frisøren opkræver, hvis prisen ellers er normal og rimelig
  • Frisøren har pligt til at oplyse dig om forhold, som frisøren kender eller burde kende til, og som har betydning for din bedømmelse af ydelsen, fx hvis det er nødvendigt med flere behandlinger end bare én. Frisøren skal bevise, at du har fået oplysningerne
  • Er du utilfreds med klipningen eller farvningen, vil det ofte være en konkret vurdering, om behandlingen ikke er udført fagmæssigt korrekt, og om ydelsen derfor er mangelfuld. Det er dig, som skal bevise, at der er fejl ved behandlingen. Det kan derfor være en god idé at tage billeder som dokumentation
  • Det kan også være en mangel, hvis klipningen eller farvningen ikke svarer til, hvad du normalt kan forvente af en lignende ydelse
  • Opstår der problemer med klipningen/farvningen, er det vigtigt, at du klager til frisøren hurtigst muligt. Frisøren skal have mulighed for inden for rimelig tid at undersøge og evt. genbehandle dit hår
  • Giver du ikke frisøren mulighed for at afhjælpe problemet, vil du få svært ved at få ret, hvis det ender med en klagesag

Kilde: Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk

Forbrugernyt
Efterlysning: Hjælp ukrainerne med genbrugstøj 

Med mere end 30.000 ukrainske flygtninge ankommet til Danmark på kort tid, og formentlig mange flere på vej, melder Røde Kors nu om, at der mangel på tøj i genbrugsbutikkerne.

Læs mere
Forbrugernyt
Bilpleje med omtanke 

Miljømæssigt er det ikke ligegyldigt, hvordan du vasker og vedligeholder din bil. Nogle bilplejemidler indeholder, ifølge Miljøstyrelsen, svært nedbrydelige og miljøbelastende stoffer.. Derfor glæder om at være opmærksom, hvis man vælger at vaske og ordne bilen derhjemme, for her ender rester af…

Læs mere
Forbrugernyt
Verdensmestre i økologi 

Nye, globale økologital viser, at Danmark fortsat har det største øko-forbrug i verden, hvilket udgør lidt over 13% procent af det samlede fødevaresalg. Ved at vælge økologiske fødevarer er man garanteret mad uden rester af pesticider, bedre dyrevelfærd, plads til natur og omtanke for miljøet.…

Læs mere
Forbrugernyt
At køre med sne på bilruderne er farligt - og dyrt 

Med det ustadige danske vintervejr, ved man aldrig, hvad man har i vente. Her er de vigtigste tips og regler til dig, der kører i vintertrafikken.

Læs mere
Forbrugernyt
Coronapasset på sundhed.dk er klar til de rejselystne 

Sundhed.dk har netop lanceret den nyeste udgave af sine coronapas. De nye coronapas er blandt andet blevet udstyret med en QR-kode, der kan scannes, og dermed kan det let verificeres om coronapassene er ægte. Med de seneste ændringer lever sundhed.dk's coronapas op til EU-kravene, og derfor er det…

Læs mere
Forbrugernyt
Ny undersøgelse: Børn har svært ved at spotte influencer-reklamer på sociale medier 

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mange børn ikke kan identificere reklame-indhold fra influencers på sociale medier som YouTube. Det er et problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup.

Læs mere
Forbrugernyt
Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter 

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan skal tobaksvarer gøres mindre attraktive for unge 

Kan en kedelig, mere neutral farve på tobakprodukters emballage betyde, at børn og unge vil holde sig fra tobakken?

Det mener eksperter på baggrund af erfaringer fra andre lande, og derfor er det nu en del af regeringens særlige indsats, der skal nedbringe børn og unges forbrug af tobaks- og…

Læs mere
Forbrugernyt
Undgå dyre ekstraforsikringer på billeje når du rejser på ferien i udlandet 

Verden er langsomt ved at åbne op efter snart halvandet år med lukkede grænser, ind- og udrejseforbud, og rigtig mange danskere planlægger at skulle på sommerferie i udlandet i år.

Men måske er det ikke kun passet, der er blevet lidt støvet. For mens de fleste er opmærksomme på, at man skal…

Læs mere
Forbrugernyt
Tøjvask: Vasker du stadig tøj på 40 eller 60 grader? 

Gennem de seneste 10 år har du sikkert hørt budskabet igen og igen; "Sænk temperaturen fra 40 grader til 30 grader, når du vasker." Men selvom vi er blevet opfordret til at skrue ned for temperaturen for at skåne miljøet og spare penge, så skrues der stadig op for højt op for temperaturen. Det viser…

Læs mere
Pinterest Facebook Twitter RSS Instagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
^