Klager over frisører er velkendte hos Forbrugerklagenævnet

Klager over frisører er velkendte hos Forbrugerklagenævnet 

Julemåneden summer af travlhed, der er meget, der skal planlægges og være klar inden den store aften. Mellem de mange praktiske gøremål, kan der måske også lige blive tid til at få ordnet lokkerne, men det kræver, at man er tidligt ude, for juletiden er også en travl tid hos frisørerne.

Travlhed er dog ingen undskyldning for, at frisøren ikke tager sig tid til at klare opgaven tilfredsstillende. Inden du får dit hår klippet eller farvet, har frisøren pligt til at give dig de relevante oplysninger, som fx, at farvningen kræver flere behandlinger, eller at en bestemt hårfarve ikke kan garanteres.

Ifølge den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, er klager over skæve klipninger, forkerte hårfarver og frisørernes håndtering af klager, velkendte hos Forbrugerklagenævnet. Derfor har forbrug.dk udarbejdet nogle gode råd, der kan både beskriver frisørkunders rettigheder og krav, men også kundens forpligtelser.

Er man fx utilfreds med klipningen eller farvningen, er det vigtigt, at frisøren får besked og mulighed for at undersøge og eventuelt genbehandle håret.

Gode råd – dine rettigheder hos frisøren

  • Undersøg, hvad frisøren tager for behandlingen, før du booker tid. Du skal som udgangspunkt betale den pris, frisøren opkræver, hvis prisen ellers er normal og rimelig
  • Frisøren har pligt til at oplyse dig om forhold, som frisøren kender eller burde kende til, og som har betydning for din bedømmelse af ydelsen, fx hvis det er nødvendigt med flere behandlinger end bare én. Frisøren skal bevise, at du har fået oplysningerne
  • Er du utilfreds med klipningen eller farvningen, vil det ofte være en konkret vurdering, om behandlingen ikke er udført fagmæssigt korrekt, og om ydelsen derfor er mangelfuld. Det er dig, som skal bevise, at der er fejl ved behandlingen. Det kan derfor være en god idé at tage billeder som dokumentation
  • Det kan også være en mangel, hvis klipningen eller farvningen ikke svarer til, hvad du normalt kan forvente af en lignende ydelse
  • Opstår der problemer med klipningen/farvningen, er det vigtigt, at du klager til frisøren hurtigst muligt. Frisøren skal have mulighed for inden for rimelig tid at undersøge og evt. genbehandle dit hår
  • Giver du ikke frisøren mulighed for at afhjælpe problemet, vil du få svært ved at få ret, hvis det ender med en klagesag

Kilde: Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk

Forbrugernyt
Inflation: 20 tips der får pengene til at række længere  

Nu da priserne på elektricitet er mere end fordoblet, kan inflationen for alvor kan mærkes på pengepungen, og med prisernes fortsatte himmelflugt,så gælder det om at huske alle de gode spareråd. Med tips og kloge bidrag fra læserne, får du her 20 råd, der kan få pengene til at række lidt længere.

Læs mere
Forbrugernyt
Tjek bagagen for væggelus inden hjemrejsen 

Når du pakker kufferten til hjemrejsen, så husk lige at tjekke din bagage for væggelus. De små, blodsugende tæger er nemlig rigtige kedelige at få med hjem, for når de først er flyttet ind, er de nærmest umulige at komme af med. Ifølge Miljøstyrelsen skyldes det blandt andet, at væggelus i stigende…

Læs mere
Forbrugernyt
Erstatning ved mistet bagage 

Sommerferien står for døren, og mange danskere vælger at flyve til udlandet for at holde ferie. Men feriestarten kan blive en blandet fornøjelse, hvis bagagen ikke er kommet med flyet. Luftfartsselskabet er erstatningspligtig, men mange forbrugere finder det besværligt at anmelde den manglende…

Læs mere
Forbrugernyt
Er der virkelig adgang forbudt? 

"Har du mødt et skilt, en bom eller en anden barriere i naturen, som du er i tvivl om er lovlig? Send det til Friluftsrådet og få hjælp til at vurdere sagen." Sådan står der på kampagnesiden gaanyeveje.dk, og den opfordring har hundredvis af danskere fulgt.

Læs mere
Forbrugernyt
Flystrejke: Hvad har jeg ret til? 

Med SAS-piloternes strejke, står rigtig mange danskere tilbage uden transport til sommerens feriedestination, og så melder spørgsmålene sig: 'Kommer jeg afsted med et andet luftfartselskab?', 'Kan jeg udskyde rejsen til strejken er ovre?', 'Kan jeg få refunderet min billet?'

For at komme alle de…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan får du en brandsikker Sankt Hans aften 

Mange danskere ventes at holde Sankt Hans aften i baghaven, hvor man selv tænder op i bål og synger midsommervisen. Her er det vigtigt at tage de rette forholdsregler, så det hyggelige bål ikke udvikler sig til en uønsket brand.

Læs mere
Forbrugernyt
Send ikke dyrene til Bloksbjerg 

Torsdag tændes Sankt Hans bålet, og heksen sendes til Bloksbjerg med Midsommervisen. Desværre fanges mange dyr i bålets flammer, fordi de ser brændebunken som det perfekte skjulested. Bålet bør derfor flyttes og ombygges, inden det tændes.

Læs mere
Forbrugernyt
Test dig selv: Kender du miljømærkerne? 

Miljømærker er en fantastisk hjælp, når der købes ind i hverdagen. Ved at kigge efter dem, finder man hurtigt vej til de produkter, der udmærker sig ved at være fremstillet i overensstemmelse med fastsatte miljøkrav.

Læs mere
Forbrugernyt
20 tips til en mere bæredygtig hverdag 

I en verden med begrænsede ressourcer, er vi nødt til at tænke på, hvordan vores forbrug og livsstil påvirker fremtiden. Vi er forpligtet til at tænke på vores børn og børnebørn, og sørge for at de i fremtiden vil have samme niveau af ressourcer og muligheder til rådighed, som vi har haft. Derfor…

Læs mere
Forbrugernyt
Efterlysning: Hjælp ukrainerne med genbrugstøj 

Med mere end 30.000 ukrainske flygtninge ankommet til Danmark på kort tid, og formentlig mange flere på vej, melder Røde Kors nu om, at der mangel på tøj i genbrugsbutikkerne.

Læs mere
Pinterest Facebook Twitter RSS Instagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
^