Hvornår kan man få pengene tilbage?

Kategori: Forbrugernyt

Hvornår kan man få pengene tilbage?

Hvornår kan man få pengene tilbage? 

Når hælen knækker på de nye sko, eller når der kommer streger på skærmen på det nye fladskærms-tv, vælger mange forbrugere at affinde sig med, at den vare de har brugt en masse penge på, allerede er gået i stykker...

Danske forbrugere har gode forbrugerrettigheder, men de har svært ved at regne ud, hvornår og hvordan, de kan kræve deres ret. Forbrugerstyrelsen sætter fokus på købeloven og oplysning om forbrugerrettigheder i anledning af den europæiske forbrugerdag på søndag. Det bedste råd er at gemme sine kvitteringer ...

Hvornår kan man forlange pengene tilbage?
Når hælen knækker på de nye sko, eller når der kommer streger på skærmen på det nye fladskærms-tv, vælger mange forbrugere at affinde sig med, at den vare de har brugt en masse penge på, allerede er gået i stykker. Mange forbrugere ved nemlig ikke, at de kan klage over sådanne fejl, eller hvordan de gør det, så de kan få pengene tilbage eller få varen repareret. Derfor sætter Forbrugerstyrelsen nu fokus på købeloven og forbrugernes rettigheder, når de handler.

”Det vigtigste råd er, at man skal gemme sin kvittering i to år. For uden en kvittering er det næsten umuligt at bevise, hvor og hvornår varen er købt. Det er nødvendigt, for at forretningen og forbrugeren kan håndtere klagen”, siger direktør i Forbrugerstyrelsen, Tanja Franck.

For eksempel kan forbrugeren med den knækkede hæl, eller fladskærms-tv med stregerne på skærmen forlange at få varen repareret eller byttet, hvis de har gemt kvitteringen. Købeloven giver nemlig forbrugerne to års reklamationsret over fejl, som varen så at sige ’er født med’ – det vil sige fejl, som forbrugeren ikke selv er skyld i.

”Et par sko skal kunne tåle, at man går i dem, uden at hælen knækker, og et helt nyt fladskærms-tv skal ikke vise streger på skærmen. Hvis en vare ikke kan tåle almindelig brug de første to år, forbrugeren har den, så kan forbrugeren gøre brug af sin reklamationsret i henhold til Købeloven. Men det forudsætter, at de kan vise forretningen en kvittering, der beviser, at varen er købt hos dem i løbet af de sidste to år”, siger Tanja Franck.

Forbrugerstyrelsen offentliggør i dag en ny købelovsguide på Forbrug.dk, hvor forbrugerne kan få svar på, hvilke rettigheder de har, og hvordan de kan gøre krav på dem.

”Vi håber, den nye købelovsguide kan hjælpe forbrugerne med at benytte de rettigheder, som købeloven giver dem”, siger Tanja Franck.

Fem vigtige når du køber:
● Du har altid to års reklamationsret. Det betyder, at du har ret til at klage til butikken over fejl og mangler ved varen i to år.
● Du har ikke automatisk ret til at fortryde dit køb. Du kan kun få varen byttet eller få pengene tilbage, hvis butikken tilbyder det.
● Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller byttet til en ny. I nogle tilfælde kan du få pengene tilbage eller et afslag i prisen.
● Butikken må kun forsøge at reparere eller bytte en vare nogle få gange – typisk en eller to. Derefter kan du få dine penge tilbage.


Læs mere på

Forbrugernyt
Spisesvampe og bærs giftige dobbeltgængere 

I den danske natur gror mange gode spisesvampe, men da flere af dem har giftige dobbeltgængere, er det vigtigt altid at sikre sig, at det er en spisesvamp, du har fundet.

Læs mere
Forbrugernyt
Inflation: 20 tips der får pengene til at række længere  

Nu da priserne på elektricitet er mere end fordoblet, kan inflationen for alvor kan mærkes på pengepungen, og med prisernes fortsatte himmelflugt,så gælder det om at huske alle de gode spareråd. Med tips og kloge bidrag fra læserne, får du her 20 råd, der kan få pengene til at række lidt længere.

Læs mere
Forbrugernyt
Tjek bagagen for væggelus inden hjemrejsen 

Når du pakker kufferten til hjemrejsen, så husk lige at tjekke din bagage for væggelus. De små, blodsugende tæger er nemlig rigtige kedelige at få med hjem, for når de først er flyttet ind, er de nærmest umulige at komme af med. Ifølge Miljøstyrelsen skyldes det blandt andet, at væggelus i stigende…

Læs mere
Forbrugernyt
Erstatning ved mistet bagage 

Sommerferien står for døren, og mange danskere vælger at flyve til udlandet for at holde ferie. Men feriestarten kan blive en blandet fornøjelse, hvis bagagen ikke er kommet med flyet. Luftfartsselskabet er erstatningspligtig, men mange forbrugere finder det besværligt at anmelde den manglende…

Læs mere
Forbrugernyt
Er der virkelig adgang forbudt? 

"Har du mødt et skilt, en bom eller en anden barriere i naturen, som du er i tvivl om er lovlig? Send det til Friluftsrådet og få hjælp til at vurdere sagen." Sådan står der på kampagnesiden gaanyeveje.dk, og den opfordring har hundredvis af danskere fulgt.

Læs mere
Forbrugernyt
Flystrejke: Hvad har jeg ret til? 

Med SAS-piloternes strejke, står rigtig mange danskere tilbage uden transport til sommerens feriedestination, og så melder spørgsmålene sig: 'Kommer jeg afsted med et andet luftfartselskab?', 'Kan jeg udskyde rejsen til strejken er ovre?', 'Kan jeg få refunderet min billet?'

For at komme alle de…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan får du en brandsikker Sankt Hans aften 

Mange danskere ventes at holde Sankt Hans aften i baghaven, hvor man selv tænder op i bål og synger midsommervisen. Her er det vigtigt at tage de rette forholdsregler, så det hyggelige bål ikke udvikler sig til en uønsket brand.

Læs mere
Forbrugernyt
Send ikke dyrene til Bloksbjerg 

Torsdag tændes Sankt Hans bålet, og heksen sendes til Bloksbjerg med Midsommervisen. Desværre fanges mange dyr i bålets flammer, fordi de ser brændebunken som det perfekte skjulested. Bålet bør derfor flyttes og ombygges, inden det tændes.

Læs mere
Forbrugernyt
Test dig selv: Kender du miljømærkerne? 

Miljømærker er en fantastisk hjælp, når der købes ind i hverdagen. Ved at kigge efter dem, finder man hurtigt vej til de produkter, der udmærker sig ved at være fremstillet i overensstemmelse med fastsatte miljøkrav.

Læs mere
Forbrugernyt
20 tips til en mere bæredygtig hverdag 

I en verden med begrænsede ressourcer, er vi nødt til at tænke på, hvordan vores forbrug og livsstil påvirker fremtiden. Vi er forpligtet til at tænke på vores børn og børnebørn, og sørge for at de i fremtiden vil have samme niveau af ressourcer og muligheder til rådighed, som vi har haft. Derfor…

Læs mere
Pinterest Facebook Twitter RSS Instagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
^