Hvornår kan man få pengene tilbage?

Kategori: Forbrugernyt

Hvornår kan man få pengene tilbage?

Hvornår kan man få pengene tilbage? 

Når hælen knækker på de nye sko, eller når der kommer streger på skærmen på det nye fladskærms-tv, vælger mange forbrugere at affinde sig med, at den vare de har brugt en masse penge på, allerede er gået i stykker...

Danske forbrugere har gode forbrugerrettigheder, men de har svært ved at regne ud, hvornår og hvordan, de kan kræve deres ret. Forbrugerstyrelsen sætter fokus på købeloven og oplysning om forbrugerrettigheder i anledning af den europæiske forbrugerdag på søndag. Det bedste råd er at gemme sine kvitteringer ...

Hvornår kan man forlange pengene tilbage?
Når hælen knækker på de nye sko, eller når der kommer streger på skærmen på det nye fladskærms-tv, vælger mange forbrugere at affinde sig med, at den vare de har brugt en masse penge på, allerede er gået i stykker. Mange forbrugere ved nemlig ikke, at de kan klage over sådanne fejl, eller hvordan de gør det, så de kan få pengene tilbage eller få varen repareret. Derfor sætter Forbrugerstyrelsen nu fokus på købeloven og forbrugernes rettigheder, når de handler.

”Det vigtigste råd er, at man skal gemme sin kvittering i to år. For uden en kvittering er det næsten umuligt at bevise, hvor og hvornår varen er købt. Det er nødvendigt, for at forretningen og forbrugeren kan håndtere klagen”, siger direktør i Forbrugerstyrelsen, Tanja Franck.

For eksempel kan forbrugeren med den knækkede hæl, eller fladskærms-tv med stregerne på skærmen forlange at få varen repareret eller byttet, hvis de har gemt kvitteringen. Købeloven giver nemlig forbrugerne to års reklamationsret over fejl, som varen så at sige ’er født med’ – det vil sige fejl, som forbrugeren ikke selv er skyld i.

”Et par sko skal kunne tåle, at man går i dem, uden at hælen knækker, og et helt nyt fladskærms-tv skal ikke vise streger på skærmen. Hvis en vare ikke kan tåle almindelig brug de første to år, forbrugeren har den, så kan forbrugeren gøre brug af sin reklamationsret i henhold til Købeloven. Men det forudsætter, at de kan vise forretningen en kvittering, der beviser, at varen er købt hos dem i løbet af de sidste to år”, siger Tanja Franck.

Forbrugerstyrelsen offentliggør i dag en ny købelovsguide på Forbrug.dk, hvor forbrugerne kan få svar på, hvilke rettigheder de har, og hvordan de kan gøre krav på dem.

”Vi håber, den nye købelovsguide kan hjælpe forbrugerne med at benytte de rettigheder, som købeloven giver dem”, siger Tanja Franck.

Fem vigtige når du køber:
● Du har altid to års reklamationsret. Det betyder, at du har ret til at klage til butikken over fejl og mangler ved varen i to år.
● Du har ikke automatisk ret til at fortryde dit køb. Du kan kun få varen byttet eller få pengene tilbage, hvis butikken tilbyder det.
● Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller byttet til en ny. I nogle tilfælde kan du få pengene tilbage eller et afslag i prisen.
● Butikken må kun forsøge at reparere eller bytte en vare nogle få gange – typisk en eller to. Derefter kan du få dine penge tilbage.


Læs mere på

Forbrugernyt
Mere end 3 ud af 4 danskere vil bekæmpe klimaforandringer 

Madspild er en kæmpe klimasynder. I Danmark smider vi i gennemsnit 60 måltider i skraldespanden om året, fordi vi er for dårlige til at udnytte maden i vores køkkener. Alligevel er 76 pct. af danskerne villige til at gøre en indsats for at bekæmpe klimaforandringer, skriver Electrolux, der har…

Læs mere
Forbrugernyt
Gratis balletoplevelser - Sommerballet i det fri 2023 

Kongelig sommerballet er blevet en fast tradition for publikummer i hele Danmark. Og da den er ganske gratis, så er det den perfekte anledning til at få en fantastisk balletoplevelse og samtidig nyde de smukke omgivelser.

Læs mere
Forbrugernyt
Her er produkterne, du IKKE må tage med hjem fra udlandsrejsen 

De fleste ved, at der er strenge regler for at tage levende dyr med hjem fra ferie, men ikke alle ved, at der også er strikse regler for at tage souvenirs fremstillet af fx horn, skind, elfenben, koraler, levende planter og fødevarer med hjem fra ferierejsen.

Læs mere
Forbrugernyt
Den nye læringsportal ’Mit liv med statistik’ skal lære at navigere i fakta og fake news 

Statistik er en grundpille i det moderne videnssamfund, som gør os i stand til at forholde os kritisk til alt fra ligestilling og grøn omstilling til folketingsvalg. Med en ny, interaktiv læringsportal målrettet udskolingselever og lærere vil Danmarks Statistik bidrage til både dannelse og…

Læs mere
Forbrugernyt
22 tips til mere luft i husholdningsbudgettet 

Er privatøkonomien lidt stram? Så får du her 22 nemme tricks, der giver dig meget mere luft i husholdningsbudgettet. Listen rummer blandt andet smarte fif til, hvordan du kan spare penge på indkøb af dagligvarer UDEN at skulle udarbejde madplaner og indkøbslister. Tag i stedet et billede af…

Læs mere
Forbrugernyt
Forbrugerstyrelsen: Sådan gør du hvis regningerne hober sig op 

Stigende renter og højere priser på el, benzin, gas og dagligvarer; økonomien strammer, og leveomkostninger og renteudgifter er steget.

Hvis regningerne bliver svære at betale, er det vigtigt at kende sine rettigheder og tage aktive valg om sit forbrug og sin økonomi, skriver Forbrugerstyrelsen.

Læs mere
Forbrugernyt
11 kendte danskere vil lukke pelsindustrien: "Jeg har ondt helt ind i hjertet efter at have set disse optagelser" 

Hvordan ville du reagere på at se dyr i små beskidte bure, med sår og afbidte ben?

Anima har vist 11 kendte danskere dyrenes forhold på Europæiske pelsfarme, og hos vinderen af Bagedysten, jægersoldaten og OL-atleten fremkaldte det stærke følelser, udbrud og gråd. Reaktionerne er samlet i en ny…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan fjerner du effektivt vejsalt fra sko og støvler  

Med det danske vintervejr følger irritationen over at vejsalt, sjap og søle sætter sig i fede hvide og temmelig genstridige rander langs sålkanten. Men fortvivl ikke - her får du opskriften på, hvordan du nemt fjerner spor af vejsalt på støvlerne.

Læs mere
Forbrugernyt
Sikkerhedsstyrelsen: Oplad aldrig telefonen i sengen! 

Hvert år rykker danske brandvæsener ud til omkring 3.500 brande i boliger. Mindst 10 procent af de brande er relateret til elprodukter- eller installationer. Nu advarer Sikkerhedsstyrelsen, Beredskabsstyrelsen samt Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut og opfodrer til sikker opladning, så…

Læs mere
Sensommer
Fødevarestyrelsen: Spis ikke hyldebær rå 

Opkast, diarré og kvalme. Det er blot nogle af de ubehageligheder man risikerer, hvis man spiser sensommerens saftspændte hyldebær rå. Til gengæld er det lille bær en delikatesse, hvis man tager de nødvendige forholdsregler.

Læs mere
Pinterest Facebook Twitter RSS Instagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
^