COVID-19: DR må, Saszeline må ikke

Kategori: Forbrugernyt

COVID-19: DR må, Saszeline må ikke 

I forlængelse af at sundhedsmyndighederne har udvidet kravet om, at der nu skal bæres mundbind, ikke kun i offentlig transport, men også på restauranter, barer og caféer, bringer DR.dk en artikel med overskriften; ’Nye krav om mundbind: Anbefalinger hviler på et spinkelt grundlag’.

Overskriften er opsigtsvækkende, fordi den antyder, at der ikke er tilstrækkelig videnskabeligt belæg for at sige, at mundbind er effektivt i kampen for at nedbringe antallet af COVID-smittede.

Læser man artiklen, så fremgår det imidlertid tydeligt, at eksperter er enige om, at brugen af mundbind på nuværende tidspunkt er et af de mest effektive værn mod smitte. Her konkluderer Christian Wejse, speciallæge i infektionssygdomme ved Aarhus Universitetshospital, at selvom man ikke præcist kan sige, hvor stor effekten er, så har mundbind en beskyttende effekt, hvorfor det giver mening at bruge dem.

Derfor skal artiklens overskrift afspejle indholdet

Vigtigheden af at en artikeloverskrift skal være en tydelig afspejling af artiklens indhold, understreges af ’DR Medieforsknings årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier’, hvor det konstateres, at yngre nyhedsbrugere ”sjældent når længere end til overskrifter og billeder”.

Til spørgsmålet om, hvorvidt overskriften ’Nye krav om mundbind: Anbefalinger hviler på et spinkelt grundlag’ afspejler indholdet af DRs artikel, skriver Carsten Nymann, Chef for DR Viden, i en mail, at dét mener han overskriften gør: ”Ift overskriften skal den være tro mod artiklens indhold og konklusion og det vurderer jeg, at den er.”

Hvem må opfordre til eftertanke?

I mailen skriver Carsten Nymann videre, at det ikke er DRs opgave ukritisk at videreformidle budskaber fra myndighederne, ej heller i en krisesituation, men til gengæld at ”holde fast i eftertanken og dyrke spørgsmålet”.

Mens det således, ifølge DR, er legitimt for dem at ’dyrke spørgsmålet’ på deres platforme, så fjernes bloggere og influencere, der ligeledes opfordrer deres læsere til at tænke efter og stille sig kritiske overfor regeringen og myndighedernes coronahåndtering, i stor stil fra de sociale medier.

Forbrugernyt
Efterlysning: Hjælp ukrainerne med genbrugstøj 

Med mere end 30.000 ukrainske flygtninge ankommet til Danmark på kort tid, og formentlig mange flere på vej, melder Røde Kors nu om, at der mangel på tøj i genbrugsbutikkerne.

Læs mere
Forbrugernyt
Bilpleje med omtanke 

Miljømæssigt er det ikke ligegyldigt, hvordan du vasker og vedligeholder din bil. Nogle bilplejemidler indeholder, ifølge Miljøstyrelsen, svært nedbrydelige og miljøbelastende stoffer.. Derfor glæder om at være opmærksom, hvis man vælger at vaske og ordne bilen derhjemme, for her ender rester af…

Læs mere
Forbrugernyt
Verdensmestre i økologi 

Nye, globale økologital viser, at Danmark fortsat har det største øko-forbrug i verden, hvilket udgør lidt over 13% procent af det samlede fødevaresalg. Ved at vælge økologiske fødevarer er man garanteret mad uden rester af pesticider, bedre dyrevelfærd, plads til natur og omtanke for miljøet.…

Læs mere
Forbrugernyt
At køre med sne på bilruderne er farligt - og dyrt 

Med det ustadige danske vintervejr, ved man aldrig, hvad man har i vente. Her er de vigtigste tips og regler til dig, der kører i vintertrafikken.

Læs mere
Forbrugernyt
Coronapasset på sundhed.dk er klar til de rejselystne 

Sundhed.dk har netop lanceret den nyeste udgave af sine coronapas. De nye coronapas er blandt andet blevet udstyret med en QR-kode, der kan scannes, og dermed kan det let verificeres om coronapassene er ægte. Med de seneste ændringer lever sundhed.dk's coronapas op til EU-kravene, og derfor er det…

Læs mere
Forbrugernyt
Ny undersøgelse: Børn har svært ved at spotte influencer-reklamer på sociale medier 

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mange børn ikke kan identificere reklame-indhold fra influencers på sociale medier som YouTube. Det er et problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup.

Læs mere
Forbrugernyt
Omstridte markedsføringsmetoder af nye tobaks- og nikotinprodukter 

Tobaks- og nikotinproduktet, IQOS, er, ifølge Kræftens Bekæmpelse, et relativt nyt produkt på det danske marked. Til forskel fra cigaretter, hvor man inhalerer brændt tobak, så opvarmes tobakken i et håndholdt ICOS elapparat, inden den nikotinholdige røg indhaleres. Produktet er også kendt som…

Læs mere
Forbrugernyt
Sådan skal tobaksvarer gøres mindre attraktive for unge 

Kan en kedelig, mere neutral farve på tobakprodukters emballage betyde, at børn og unge vil holde sig fra tobakken?

Det mener eksperter på baggrund af erfaringer fra andre lande, og derfor er det nu en del af regeringens særlige indsats, der skal nedbringe børn og unges forbrug af tobaks- og…

Læs mere
Forbrugernyt
Undgå dyre ekstraforsikringer på billeje når du rejser på ferien i udlandet 

Verden er langsomt ved at åbne op efter snart halvandet år med lukkede grænser, ind- og udrejseforbud, og rigtig mange danskere planlægger at skulle på sommerferie i udlandet i år.

Men måske er det ikke kun passet, der er blevet lidt støvet. For mens de fleste er opmærksomme på, at man skal…

Læs mere
Forbrugernyt
Tøjvask: Vasker du stadig tøj på 40 eller 60 grader? 

Gennem de seneste 10 år har du sikkert hørt budskabet igen og igen; "Sænk temperaturen fra 40 grader til 30 grader, når du vasker." Men selvom vi er blevet opfordret til at skrue ned for temperaturen for at skåne miljøet og spare penge, så skrues der stadig op for højt op for temperaturen. Det viser…

Læs mere
Pinterest Facebook Twitter RSS Instagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Nye Bøger
^