Historien finder sted i 1700-tallet og handler om datidens kvindelige kunstnere og kvindernes liv generelt. Ifølge Céline Sciammas research til filmen, så var der i det sene 1700-tal en bølge af kvindelige kunstnere, som blandt andet stod for mange af tidens populære portrætmalerier. Kvinderne havde gode karrierer, der var flere kvindelige kunstkritikere og debatten om mere lighed og synlighed boblede.
I dag er flere af deres kunstværker at finde i de store museers samlinger - men ifølge Séline Sciamma, så er kvindernes eksistens tilgengæld ikke nedfældet i historien. Det forsøger Séline Sciamma at rode bod på ved at sørge for at hendes film bygger på grundig research af kvindelivet i perioden.
I filmen skal kunstneren, Marianne, male et portræt af Héloïse, en ung kvinde, som netop har forladt klosteret. Héloïse skal giftes væk, og hendes kommende brudgom vil gerne se, hvordan hun tager sig ud. Men Héloïse ønsker ikke at blive gift og således heller ikke at få malet sit portræt.
Betaget af den unge kvinde, maler Marianne hende i smug. Hun iagttager Héloïse om dagen og maler hende i hemmelighed om natten, og langsomt vokser først intimiteten og siden kærligheden mellem de to kvinder. Med udsigten til Héloïses tvunget ægteskab, deler de to kvinder hendes første og sidste øjeblik i frihed, og imens maler Marianne det portræt, som skal markere afslutningen på deres forhold.
Filmen vandt både manuskriptprisen og queer-palmen i Cannes i 2019 og var senest nomineret til Golden Globes i kategorien bedste udenlandske film.
'Céline Sciamma har skabt en noget nær fuldkommen fabel om køn, klasse, kunst og erotisk politik, som det er svært at sætte en fedtfinger på.' Bo Green Jensen, Weekendavisen.
Titel: Portræt af en kvinde i flammer
Originaltitel: Portrait de la jeune fille en feu
Instruktør: Céline Sciamma
Medvirkende: Adèle Haenel, Noémie Merlant, Luàna Bajrami og Valeria Golino
Premiere: 6. februar 2020
Copyright: Camera Film