Love and other drugs: at turde vælge skæbne!

love and other drugs: at turde vælge  skæbne!

En morsom og fin film om kærlighed, personlig udvikling og om at turde. Kan varmt anbefales !

<link http: www.kvindeguiden.dk _self> Anmeldelse og klumme af Nønne Lønne Votborg

Tit kan der forekomme at være langt fra Hollywoods flotte film og så til vores egen lille andedam, hvor livet er knap så glamourøst. Efter endnu en film er det ofte nærliggende at spørge, om den overhovedet var andet og mere end underholdning og et tiltrængt frikvarter fra dagens pligter. For der er alt for mange kulørte mainstream film, der desværre ikke rigtig efterlader så meget andet end en tankestreg.

Morsomt men meningsfyldt!
Love and other drugs er ved første øjekast også en af disse ”feel good” film, hvor det hele selvfølgeligt ender godt. Han møder en pige og de går så meget igennem før de får hinanden. Kort fortalt. For sådan er det ikke helt. I ”Love and other drugs” blandes genrerne, så komedien tjener som redskab for et drama med lidt mere dybde. Heldigvis.

At vælge en skæbne
De to hovedpersoner er som dag og nat. Jamie Reidy, spillet af Jake Gyllenhaal, er en smart og ikke så lidt charmerende medicinalsælger, der kan scorer alle de damer det skal være. På sin vej møder Jamie den tiltrækkende og mystiske kunstner Maggi , spillet af Anne Hathaway. De to indleder et frit og uforpligtende forhold med sex i centrum. Efter et stykke tid står det klart for Jamie, at Maggie lider af Parkinsons syge. Nu indhenter virkelighedens barske realiteter Jamie i takt med at tiltrækningen til Maggie bliver større og større. Der ér nemlig ingen ”happy end” på et liv med Parkinsons må Jamie erfare.

At sige ja tak
Maggie forsøger af al kraft at gøre sig fri af Jamies favngreb, da hun ikke ønsker at blive en byrde og belastning qua sin sygdom. Og her skifter filmen fra kun at være en morsom og underholdende komedie til at have flere spor. Vi følger Jamies personlige udvikling og ihærdige kamp for at få lov til at knytte sig til Maggie. Samtidig må Maggie kæmpe med at række hånden ud og takke ja til Jamies kærlighedserklæring. For også hun må undergå en udvikling for at kunne modtage hjælp.

Humor som hjælpemiddel
Jeg vil mene, at mange oplever hvordan sygdom og andre faktorer kan være barriere for, at vi tør give os hen til et andet menneske. Det gør filmen vedkommende og værdifuld at se for både det kvindelige og mandlige publikum. Filmen er krydret med massevis af humor, som for nogen vil være malplaceret i forhold til hovedemnets karakter mens de fleste vel nok vil opleve det som forfriskende.

Som Piet Heins gruk
Filmen er en fin lille påmindelse om at turde være til stede overfor den man oprigtigt føler er den rette person. Med ”Love and other drugs” får vi repeteret hvad vores egen Piet Hein har udtrykt gang på gang om, hvor vigtigt det er at leve mens vi gør det og som senest Nik and Jay har citeret i deres hit ”En dag tilbage”: ”Lev mens du gør det, elsk mens du tør det”. Vi skal være tro mod vores instinkter og reflektere over livet – og leve det! ”Love and other drugs” er en morsom og fin film om kærlighed, personlig udvikling og om at turde. Kan varmt anbefales!

Husk at elske mens du tør det
Husk at leve mens du gør det
Husk at smile før du sover
så går dagens surhed over

Gruk af Piet Hein

<object width="400" height="225"><param name="movie" value="http://www.player.filmtrailer.com/v3.4/player.swf?file=http://dk.player-feed.previewnetworks.com/cinema/5306/4501100196-1/&display_title=always&menu=true&enable_link=true&default_quality=large&controlbar=over&autostart=false&backcolor=241D16&frontcolor=7F7F7F&share=1&repeat=always&volume=80&linktarget=_blank"/><param name="wmode" value="transparent" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="allowScriptAccess" value="always" /><embed id="player" name="player" type="application/x-shockwave-flash" src="http://www.player.filmtrailer.com/v3.4/player.swf?file=http://dk.player-feed.previewnetworks.com/cinema/5306/4501100196-1/&display_title=always&menu=true&enable_link=true&default_quality=large&controlbar=over&autostart=false&backcolor=241D16&frontcolor=7F7F7F&share=1&repeat=always&displayclick=play&volume=80&linktarget=_blank" width="400" height="225"allowFullScreen="true" allowScriptAccess="always"></embed></object>

Official Competition

Nyd Penélope Cruz, Antonio Banderas og Oscar Martinez i den skønne komedie 'Official Competition', som er en sprudlende, satirisk og kærlig skildring af den branche de tre stjerner selv er en del af.

Læs mere

Oprettet af Redaktionen

Pedro Almodovars Paralelle Mødre med Penelope Cruz

Den 3. marts er der premiere på Pedro Almodóvars 'Madres Paralelas' med Penélope Cruz og Milena Smit.

Det anmelderroste drama handler om to gravide singler, der havner på samme stue på fødegangen. De to kvinder befinder sig hvert sit sted i livet, men knytter et tæt bånd, som kommer til at forandre…

Læs mere

Oprettet af Redaktionen

The United States vs. Billie Holiday

Billie Holidays smukke og helt unikke sangstemme, ekstravagante tøjstil og stærke personlighed har tryllebundet millioner af fans.

I filmen 'The United States vs. Billie Holiday' har Golden Globe-vinder, Andra Day, hovedrollen, og synger selv flere af filmens fantastiske Billie Holiday sange.…

Læs mere

Oprettet af Redaktionen

Herself

Det blev den sidste gang, han slog hende. Sandra gav sin datter deres hemmelige kode, så hun kunne tilkalde politiet. Men livet som fraskilt i Dublin med to små piger er ikke let. Der er ingen steder at bo, og hendes ophold på et larmende lufthavnshotel forudsætter, at hun tager trappen. Samtidig…

Læs mere

Oprettet af Redaktionen

Roald Dahl's The Witches