Hvornår kan man få pengene tilbage?

Hvornår kan man få pengene tilbage? 

Når hælen knækker på de nye sko, eller når der kommer streger på skærmen på det nye fladskærms-tv, vælger mange forbrugere at affinde sig med, at den vare de har brugt en masse penge på, allerede er gået i stykker...

Danske forbrugere har gode forbrugerrettigheder, men de har svært ved at regne ud, hvornår og hvordan, de kan kræve deres ret. Forbrugerstyrelsen sætter fokus på købeloven og oplysning om forbrugerrettigheder i anledning af den europæiske forbrugerdag på søndag. Det bedste råd er at gemme sine kvitteringer ...

Hvornår kan man forlange pengene tilbage?
Når hælen knækker på de nye sko, eller når der kommer streger på skærmen på det nye fladskærms-tv, vælger mange forbrugere at affinde sig med, at den vare de har brugt en masse penge på, allerede er gået i stykker. Mange forbrugere ved nemlig ikke, at de kan klage over sådanne fejl, eller hvordan de gør det, så de kan få pengene tilbage eller få varen repareret. Derfor sætter Forbrugerstyrelsen nu fokus på købeloven og forbrugernes rettigheder, når de handler.

”Det vigtigste råd er, at man skal gemme sin kvittering i to år. For uden en kvittering er det næsten umuligt at bevise, hvor og hvornår varen er købt. Det er nødvendigt, for at forretningen og forbrugeren kan håndtere klagen”, siger direktør i Forbrugerstyrelsen, Tanja Franck.

For eksempel kan forbrugeren med den knækkede hæl, eller fladskærms-tv med stregerne på skærmen forlange at få varen repareret eller byttet, hvis de har gemt kvitteringen. Købeloven giver nemlig forbrugerne to års reklamationsret over fejl, som varen så at sige ’er født med’ – det vil sige fejl, som forbrugeren ikke selv er skyld i.

”Et par sko skal kunne tåle, at man går i dem, uden at hælen knækker, og et helt nyt fladskærms-tv skal ikke vise streger på skærmen. Hvis en vare ikke kan tåle almindelig brug de første to år, forbrugeren har den, så kan forbrugeren gøre brug af sin reklamationsret i henhold til Købeloven. Men det forudsætter, at de kan vise forretningen en kvittering, der beviser, at varen er købt hos dem i løbet af de sidste to år”, siger Tanja Franck.

Forbrugerstyrelsen offentliggør i dag en ny købelovsguide på Forbrug.dk, hvor forbrugerne kan få svar på, hvilke rettigheder de har, og hvordan de kan gøre krav på dem.

”Vi håber, den nye købelovsguide kan hjælpe forbrugerne med at benytte de rettigheder, som købeloven giver dem”, siger Tanja Franck.

Fem vigtige når du køber:
● Du har altid to års reklamationsret. Det betyder, at du har ret til at klage til butikken over fejl og mangler ved varen i to år.
● Du har ikke automatisk ret til at fortryde dit køb. Du kan kun få varen byttet eller få pengene tilbage, hvis butikken tilbyder det.
● Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller byttet til en ny. I nogle tilfælde kan du få pengene tilbage eller et afslag i prisen.
● Butikken må kun forsøge at reparere eller bytte en vare nogle få gange – typisk en eller to. Derefter kan du få dine penge tilbage.


Læs mere på

Forbrugernyt
Mindsk risikoen for salmonella og campylobacter infektioner 

I sommervarmen er det ekstra vigtigt, at være opmærksom på, hvordan man håndterer og opbevarer sine madvarer. De sygdomsfremkaldende bakterier; salmonella og campylobacter, florerer i varmen, men følger man Sundhedsstyrelsens enkle anbefalinger, så mindskes risikoen for bakterieinfektioner…

Læs mere
Pas på falske investeringstilbud på sociale medier
Forbrugernyt
Myndigheder advarer mod falske investeringsråd - Sådan beskytter du dig mod ulovlige investeringstilbud 

Det begynder ofte med et opslag på sociale medier. En influencer deler tips til, hvordan man kan tjene penge hurtigt, investere klogt eller blive økonomisk fri. Det lyder fristende – især når rådene kommer fra nogen, man føler, man kan stole på. Men nu advarer fire danske myndigheder om, at flere af…

Læs mere
Lov om fravalg af genoplivning: Det skal du vide
Forbrugernyt
Nye muligheder for at fravælge genoplivning 

Ifølge Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil det fremover være muligt at fravælge genoplivningsforsøg ved hjertestop. Det betyder, at man på forhånd kan tage stilling til, om man ønsker at blive forsøgt genoplivet i en akut situation – en beslutning, der kan være relevant for dem, der ønsker en…

Læs mere
Forbrugerrådet: Fra 2026 bliver PFAS i regntøj, skitøj og støvler forbudt i Danmark
Forbrugernyt
Slut med PFAS i dit regntøj – nye regler fra 2026 

Forbrugerrådet Tænk har i årevis arbejdet for at få PFAS-stoffer forbudt i forbrugerprodukter. Nu er der godt nyt: Fra juli 2026 bliver PFAS forbudt i tøj, sko og imprægneringsmidler i Danmark. Det betyder, at regntøj, vinterstøvler og udendørstekstiler fremover skal fremstilles uden disse svært…

Læs mere
Sådan fjerner du vejsalt fra sko og støvler effektivt
Forbrugernyt
Sådan fjerner du effektivt vejsalt fra sko og støvler  

Med det danske vintervejr følger irritationen over at vejsalt, sjap og søle sætter sig i fede hvide og temmelig genstridige rander langs sålkanten. Men fortvivl ikke - her får du opskriften på, hvordan du nemt fjerner spor af vejsalt på støvlerne, og hvordan du bedst tørrer fugtige sko og støvler.

Læs mere
Stop Spild Af Mad: Reducering af madspild gennem innovative løsninger og partnerskaber
Forbrugernyt
Fra idé til bevægelse: Historien bag Stop Spild Af Mad 

Madspild er noget, de allerfleste danskere er bevidste om – men vidste du, at Danmarks kamp mod madspild startede med én persons initiativ?

I dag er Stop Spild Af Mad en af de mest indflydelsesrige bevægelser på området, men vejen dertil har været både lang og banebrydende. Bag organisationen…

Læs mere
Genbrugsbutikker på nettet oplever stigende efterspørgsel
Forbrugernyt
Bæredygtigt tøjforbrug: Flere vælger genbrug online 

Flere danskere end nogensinde vælger at købe genbrugstøj på nettet, og trenden ser kun ud til at vokse. Den stigende interesse for secondhand-mode skyldes en kombination af økonomiske fordele, en øget bevidsthed om bæredygtighed og en generel ændring i forbrugsvaner. Online-platforme gør det lettere…

Læs mere
Netsvindel rammer flere danskere end nogensinde
Forbrugernyt
Eksplosiv stigning i netsvindel: Sådan beskytter du dig online 

I 2024 oplevede Forbruger Europa en dramatisk stigning i antallet af sager om netsvindel. På ét år er antallet mere end tredoblet – en udvikling, der viser, hvordan useriøse virksomheder konstant forfiner deres metoder til at udnytte forbrugerne.

Læs mere
NordVPN: Beskyt dit privatliv mod tech-giganternes aflytning
Forbrugernyt
Tech-giganterne lytter med: Test din telefon for aflytning 

Har du nogensinde oplevet, at en reklame dukker op kort efter, du har talt om noget? Det kan føles, som om din telefon lytter med – og ifølge eksperter er det værd at undersøge. En enkel test kan vise, om din telefon aflytter dine samtaler og bruger oplysningerne til at sende målrettede reklamer.

Læs mere
Multi Level Marketing eller pyramidespil – forstå forskellen og undgå fælder
Forbrugernyt
Multi Level Marketing i Danmark – Hvad du bør vide 

Multi Level Marketing (MLM), også kendt som netværksmarkedsføring, præsenteres ofte som en attraktiv forretningsmulighed med udsigt til økonomisk frihed. Men den gråzone, der eksisterer mellem lovlig MLM og ulovlige pyramidespil, skaber forvirring og bekymring blandt både myndigheder og forbrugere.…

Læs mere
PinterestFacebookTwitterRSSInstagram
Nyhedsbrev
Tilmelding til KvindeGuidens nyhedsbrev
Shopping
Gaveidéer
^