De klager ikke, for de ved ikke hvordan
Næsten alle unge - 96 procent af de 15-19 årige - har prøvet at handle på nettet, men 43 procent af dem har oplevet, at noget gik galt i handlen. Det viser en undersøgelse, som YouGov har gennemført for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Desværre ved mange af de unge ikke, hvad de skal gøre i den situation. Eller også kan de ikke overskue, hvordan de skal gøre. 26 procent af de 443 adspurgte unge har fx på et tidspunkt valgt ikke at klage, selvom de selv mente, de havde grund til det efter at have købt en vare.
"Det er rigtig ærgerligt, at så mange unge har haft en dårlig oplevelse med at handle på nettet. Og det er endnu mere ærgerligt, at en stor del af dem ikke får gjort noget ved det, fordi de ikke kender deres rettigheder på området," siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby.
Det kan også være svært at overskue, hvordan man klager over en fejl, hvis man ikke har helt styr på, hvem man egentlig har handlet med. Derfor bør man altid tjekke, hvem man er i færd med at handle med og også omgående klage, hvis der er noget galt med varen.
"Det er så vigtigt, at de unge stiller krav til virksomhederne, og det kan de kun, hvis de kender deres rettigheder. Når virksomhederne bliver tvunget til at yde deres bedste, så kommer det jo alle forbrugere til gode og dermed også samfundet i den sidste ende," siger Camilla Hesselby.
Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, sætter i den kommende tid fokus på børn og unges rettigheder, blandt andet når de handler på nettet - både i Danmark og i udlandet.